De var intresant..
Vilken mäktig sol de är.
Henke

Visst är det, denna "fläck" är ju nyligen upptäckt. Men vilken "krydda" in den bilden.
♥ Cogito, ergo sum ♥ May the force be with you ♥
Ja det var det då verkligen!
Får en dum en fråga;
Solfläckar, är det där det är svalare eller hetare? Här ser det ju ut att vara hetare.

#4 Ingen fråga dum här inne.
Solfläckarna framträder som mörka eftersom de är ca 1 800 K kallare än den övriga solytan. Dessa kyls via sina starka magnetfält som då påverkar gasflödet i solenss ytterskikt. Hoppas du nöjd med detta svar, om inte frågar du mer Gunilla-R

Sånt här är verkligen i min smak! Det börjar alltså en ny solfläckscykel nu? Brukar förstås kunna störa datatrafik och sånt tror jag, men det får vi väl ta?
Jasså hur ska de störa datatrafiken Mark ???

#7 Minns inte riktigt, men det har med ökad strålning att göra, framför allt större "stötar" om du förstår vad jag menar. Satellitkommunikationen är spec känslig. Solaktiviteten varierar i 11-årscykler, och nu det lär vara en tid med ökad aktivitet (tror jag )
Får kanske försöka färska upp mina kunskaper.
Okej!
Ja de är nyttig information du ger där
Tack för infon
Henke
# 8 Ja, har hört något liknande om detta innan nu när jag läser om vad du skriver.
# 5 - Tack för svar.
Då kommer här en andra fråga. Denna ljusa fläck som man sett, är detta en stor eruption?
Här var det mycket att läsa. Det var en maffig bild med i länken.

#13 God morgon nera! Visst är det så. Kände det var bättre att länka just i denna fråga, för det var så mycket jag vill förklara och tittade in på denna länk. Tyckte den var riktigt bra!
Ja jag ska gå in flera ggr och läsa. Det var mycket. Får ta det i omgångar.

Det gör även jag. klickar in mig lite då och då.
Jag är säkert väldigt dum i huvudet, men på bilden har man markerat en ljus fläck. Är temperaturen i denna fläck högre än övriga solytan? Det måste den väl vara och då kan det väl inte vara en solfläck.
Jag förstår inte

#17 Håller med dig Gunilla! Fläcken borde vara mörk! Har ingen bra förklaring, ska leta och fundera lite, får se om det kommer fram något
Tack
Då finns där fortfarande hopp bland mina hjärnceller

Den ska vara kallare, då om jag förstod rätt.