Astronomi iFokus

Astronomi

Etiketterissinternationellarymdstationen
Läst 1263 ggr
Thea-Cazzy
0

Såg ISS :D

För några dagar sedan stod det i tidningen att man kunde se ISS om man gick ut på kvällen vid en speciell tid, jag gjorde det, och tror att jag såg den! Det var långt borta, rörde sig fort, men det blinkade inte, så det kunde ju inte ha varit ett flygplan :P

medde
0

Inte tror jag att du såg ISS för endast blotta ögat. Men någon annan kanske vet.

♥ Cogito, ergo sum ♥ May the force be with you ♥

Jayrod
0

ISS kan ses med blotta ögat.

Heavens Above är en bra sajt om man vill "jaga" satelliter på himlen.  Här kan man bl.a. se när ISS är synligt vilket inte inträffar inom de närmaste 10 dagarna.

Man kan ställa in sin egen position exakt om man vill om man ställer in den med kartan (under Configuration). En någorlunda exakt position är bra speciellt om man vill se de korta spegelreflexerna som Iridium-satelliterna åstadkommer. Dessa är inte så stora reflexer mot jordytan så ljusstyrkan varierar på några kilometer.

Ljusstyrkan anges ju som magnitud och den är ljusstarkare ju lägre värdet är.  Jag citerar från Wikipedia: "En stjärna med magnitud -2 lyser starkare än en stjärna med magnitud 2. En stjärnas magnitud bestäms från jorden sett. Gränsmagnitud för blotta ögat anses ligga någonstans i intervallet 5,5 till 6,5. Med fältkikare kan man observera objekt med magnitud ned till 9,0 eller 9,5 beroende på fältkikarens objektivlinser."

Som exempel kan Venus ha en magnitud på -4,6 när den är som starkast, polstjärnan har en magnitud på 1,97. Det borde vara jämförbara styrkor på satelliter.

Länk till Heavens Above.

Latitud och longitud är i denna länk inställd på glasobelisken vid Sergels Torg i Stockholm.

Mark
0

#2 Håller med, viss går den att se - om man vet var man ska titta! Jättebra länk i detta sammanhang, som jag varit inne på förut, men glömt igen Skäms

medde
0

Men kan man verkligen se den för blotta ögat? Jag tycker det är svårt. Men det kanske hör till att jag ser som en "kratta" utan teleskop eller min glasögon.

Jayrod
0

Enligt uppgift på sidan Heavens Above kan ISS som bäst ha en ljusstyrka på magnitud -2 vilket gör den ljusstarkare än den starkaste stjärnan Sirius. Förutsättningen är givetvis att himlen är mörk och att satelliten befinner sig i solsken.

Mark
0

#4 Beror på vad du menar med "se". Man ser förstås bara en liten vandrande ljusprick. och glasögonen får du ha på - det räknas till "blotta ögat" ;)

medde
0

Jag har farit runt med mina ögon uppåt, men inte lyckats att fånga detta med blicken. Men jag har hör viss vänner har sett den. Så jag är väl lite klumpig med att fånga upp den.

Thea-Cazzy
0

Det måste vara stjärnklart också :P

Thea-Cazzy
0

vi tittade åt sydväst :P

medde
0

#8 Det vet jag nog att det måste vara.