Himlen - så mycket frågor..
Jag är mycket mycket nyfiken på himlen, här på planeten Tellus vet vi mycket väl hur den ser ut. På dagen är det blå, eller grå och molnig himmel, och på natten är det antingen molnig himmel eller klar himmel så stjärnorna synns.
Då kommer jag till denna fråga; Ser himlen ut så från de andra planeterna också? Vi fokuserar på vårt solsystem då. Kanske lite dum fråga, men jag tänkte att, när man kollar på film som har med rymden eller utomjordingar att göra, så kommer man till en annan planet, t.ex. Mars, och där är rymden himlen! Alltså, att det är svart himmel, både natt och dag, molnfritt och att alla stjärnor synns. Alltså att det inte ens finns nån himmel, utan bara rymden, men det är väl inte så på riktigt?
Hur är himlen från våra planeter?

Jag skulle precis göra fredag och logga ur, men kommer tillbaka till denna tråd imorgon, och hjälper dig om nu ingen annan kanske kommer in och hjälper dig under kvällen.
♥ Cogito, ergo sum ♥ May the force be with you ♥

Man har ju sett bilder från Mars, och dagtid där så är det ju en "himmel" fast inte en blå som här. Mars har ju också en tunn atmosfär och det kan även bli tunna moln där. Ställen utan atmosfär som månen och Pluto har ju alltid en en svart stjärnhimmel även om solen finns på den.
Jag har ett gammalt astronomiprogram som jag äntligen lyckats förstå mej på. Tycker man det är kul kan man i det programmet förflytta sig till planeterna och studera stjärnhimlen därifrån. Stjärnhimlen ser likadan ut förutom planeterna som hamnar på helt andra positioner. Med motsvarande Stockholms latitud och longitud på Mars kan man se att solen idag gick upp 3.18 och går ner 18.54 Jorden gick upp 2.24 och går ner 18.46 Jordfasen är 98,8% så sett från Mars är det nästan fulljord. Solen står i Oxens tecken och jorden i gränstrakten mellan Väduren och Oxen. Något för astrologerna att bita i!
Nu får det räcka med fakta i kategoriin totalt värdelöst vetande. Frågan jag egentligen tänkte ställa är hur det fungerar med latitider och longituder på andra himlakroppar? Mitt astronomiprogram accepterar det på planeter, månar och asteroider. Men, var hamnar man på t.ex. månen, Mars, Pluto och Vesta med samma latitud och longitud som Stockholm?

Bra info Jayrod! Jag tänkte att de planeter som har atmosfär måste ju se lite ut som våran himmel, men hur är det med de andra planeterna, liksom? ;)