Astronomi iFokus

Astronomi

Etiketterrymdenuniversum
Läst 782 ggr
Gittan
0

Samma bana

Om vi säger att föremål, planeter eller annat skulle hamna på samma omloppsbana då kommer väl de att ha olika hastigheter och komma i fatt varandra. Kommer de att krocka och gå sönder eller skicka de i väg varandra i nya banor?

Var glad och må bättre!
De vilda djurens värld

nera
0

Vilken intressant fråga GittanL! Ska bli spännande att höra vad de kunniga svarar på denna. Glad

Mark
0

Hej GittanL, vet inte att jag sett dig här förut? Väkommen i så fall. Men mitt minne är iofs inte vad det har varit Foten i munnen

Till din fråga. Jag tror du kan läsa ut svaret i en tråd som kallas Largangepunkterna. Den midre av kropparna kommer antagligen att stanna i en av dessa punkter, eftersom gravitationskrafterna sas tar ut varandra i dessa punkter. Vet inte om svaret är heltäckande, men en bit på vägen ändå.

Mark
0

#0 Såg i din profil att jag - som vanlijt - var ute och cyklade, du har ju varit med länge! Förlåt! Fattar inte att jag missat den avataren Flört

Mark

medde
0

#0 Jag hoppas svaret som Mark gav dig är ok. Om du inte blir klokare på det, så ropa till igen.

♥ Cogito, ergo sum ♥ May the force be with you ♥

Gittan
0

Tack för svar. Har läst i Largangepunkterna och är väl med en del. Trots allt så är man en dum blondin, men har fattat.

Var glad och må bättre!
De vilda djurens värld

Mark
0

Lite komplettering.

Självklart kan himlakroppar - stora som små - krocka med varandra. I själva verket är det ju så planeterna har bildats - och i princip även stjärnor och galaxer. Lite större bitar "suger till sig" de mindre i samma bana (ung) och som kommer i närheten (gravitation). Och så bildas större och större klumpar som till sist blir planeter (eller stjärnor eller galaxer). Nuförtiden kommer de flesta klumparna från andra delar av solsystemet och krockar med jorden när de kommer tillräckligt nära. Direkt i jordbanan är det nog inte så många kvar (tror jag). Det är ju en komplicerad fråga GittanL har, att svara utförligt på. Det är ju så mycket som påverkar himlakropparnas banor - solen, alla planeter osv.

medde
0

#5 Inte dum blondin!

Blondes have more fun!

nera
0

Man kan vara "dum mörkhårig" också. Det är jag ett levande exempel på! Fattar nada emellanåt..Tungan ute

medde
0

Men du kopplar alltid förr eller senare nera! Flört

nera
0

Skrattande

Gittan
0

#7 Roligt kan man ha både om man är dum eller klipskGlad
#8 Funderar på att färga mitt hår, men tvivlar på att jag blir mindre dum då.

Var glad och må bättre!
De vilda djurens värld

Mark
0

#11 Neeeej! (till färga alltså)

EvaG
0

Får väl sälla mej till skaran blond. Gittan du ska inte färga håret - då är du dum!

Medarbetare på Vilda västern iFokus

nera
0

Nej nej, inte färga! Ni är så tjusiga tjejer i erat ljusa hår. Skrattande

medde
0

Håller med hela gänget här. Inte färga håret!

Buuc
0

#15 Och jag som ska färga håret rött snart.. ^^

medde
0

#16 Skämtare där!!!!!

nera
0

Det vill vi se Buuc Flört

Gittan
0

Skrattande

Var glad och må bättre!
De vilda djurens värld

medde
0

Buuc jag hoppas du förstår jag skämtade med dig ovan.

Buuc
0

Haha, jadå Medde. ;P Och såklart ni kommer få se bilder. Tyst

medde
0

Gärna det det Buuc.

nera
0

Ska bli spännande Buuc!

medde