Rymdstationen ISS
Rymdstationen ISS
Ovanför våra huvuden finns den internationella rymdstationen ISS, som är ett jättelikt laboratorium. Den ligger i en omloppsbana 390 km upp, där astronauter bor månadsvis och arbetar, utan gravitationens dragningskraft.
ISS är ännu under byggnad och är ett gemensamt projekt för rymdorgan som reprenterar 16 olika länder. När ISS är färdig kommer den att vara lika stor som en fotbollsplan. Samt permanent besättning på 7 astrounater som kommer att arbeta på 5 stycken laboratorier där uppe.
Byggandet började 1998 och räknas att vara klart tidigast 2010. Så en dag kanske bland annat astronauterna kan sändas från ISS till månen.
Fortsättning kommer i denna tråd, då kommer jag ta upp hur ISS är uppbyggd, vad som finns på ISS, som till exempel Destiny laab, Luftslussen Quest joint med mera.
♥ Cogito, ergo sum ♥ May the force be with you ♥

Låter väldigt intressant! Jag undrar hur människor påverkas som vistas så länge ute i rymden, i tyngdlöshet..? Om man tänker sig att människan är skapad för att leva här på jorden, så kanske det inte är sååå nyttigt att vistas i ett medium som hon inte är avsedd för..alltför länge. Vad tror ni? :)
Jättekul med en sån här sajt! Ååå va mycket jag kommer att lära mig. Stort LYCKA TILL! till Er båda!
"Att många tycker samma, betyder inte att dom har rätt.."

Tyndlösheten påverkar dem en massa. Därför måste de träna när de är i rymden, för att muskler och benmassa ska bli allt för svaga. De kraftigaste musklerna i kroppen kan förlora 40% och benvävnaden 1% i månaden. Det sistnämnda kanske inte låter så mycket men det gör benen porösare och lättare att bryta när man väl är nere på jorden.
En astronaut som berättade att efter att ha varit på rymdstationen en längre tid var så stolt när han kom hem igen. Frun och barnen såg honom som en hjälte. Han kände sig nog rätt manlig och stolt. Tills han duschade.
Då satte han sig ner och började gråta för vattendropparna gjorde så ont på hans kropp. Han sa att han inte kände sig ett dugg stolt och manlig då :-).
Så det är inte nyttigt på grund av tyngdlösheten, men sedan även strålningen. /Vanessa
Kata(rina), f.d. Vanessa som är mitt mellannamn.

Tygndlöshet blir det jobbigt för kroppen, när gravitationen inte trycker ihop ryggraden som på jorden, blir den ett par centimeter längre. Balanssinnet rubbas också och även de flesta astronauter blir även lite "rymdsjuka" lite att likna med att vi blir sjösjuka på jorden. Det rinner mer blod upp till huvudet och då blir ansiket lite tjock och plufsigt, dock blir benen lite smalare, detta kallas lustigt nog för fågelben. Rymdhuvudvärken sägs kännas lika obehagligt som att man stått på huvudet för länge. Men detta tillstånd brukar gå över efter ett par dagar.
Astronauterna brukar inte kunna stå upprätta med en gång dom landat, för att blodet rinner ner igen i benen, bort från huvudet svartnar det för ögonen och de svimmar lätt.

Snart har dom besök på ISS om allt går enl planerna. Atlantis ska ju komma snart kraftigt försenad.
Samt jag ser att jag har missat att skriva mer om ISS som jag sagt . Ska genast ta itur med det i morg fm.

Iss är allt för stor att kunna sättas ihop i en omgång. Istället har det av dussintals amerikanska rymfärjor och ryska protonrakter var och en tagit med sig en sektion upp i bana. Vilka astronauter sedan satt samman under rymdpromenader, bland annat har ju våran egen Christer Fuglesang varit med och satt ihop delar av ISS, och även sett till att det finns ett verkyg som kanske svävar i rymden. Men det kommer att försvinna då det sakta tar sig ner.

Destiny lab:
Den Usa uppbyggda Destiny laboratory, sändes upp år 2001, innhåller utrustning för forskning under tyngdlösheten samt system för en kontroll av robotarmen och sedan ett fönster så man kan observera jorden igenom. Tänk att få ha ett det fönstret att titta igenom..
Expriment inne i Destiny studerar astonauterna hur saker, inklusive växter och folk uppför sig i tyngdlöshetsmiljön i omloppsbana.

Luftslussen har det fina namnet Quest joint, här kan astonauterna ta på sig rymddräkter och lämna ISS för att kunna arbeta under rymdpromenader.
Sojuzkapseln: Sojuzfarkostrena från ryssland för upp nya bästtningar . Kapseln är en livbåt så att astronauterna kan undkomma i ett nödläge.
Värmestrålare: Dessa paneler låter överskottsvärme från ISS stråla ut i rymden. Så då blir det att insidan av ISS hålls vid en behaglig temperatur. Låter väldigt behagligt.
Canadarm, Denna är en Canada byggd robotarm som kan vridas runt ISS och föra stora komponenter i rätt läge och vara till en stor hjälp vid reparationer.

Här finns nedan några milstolpar för ISS och dess väg till fullbordan.
2007 Europeisk transportfarkost
2007 US Node 2 Hub. (Förråd)
2007 Europeiska Columbus Lab
2007 Kanadenisk robot Dextre
2007 Japanska Kibo Labs
2008 Fjärde och sista solpanelsgruppen
2008 Ryska multipurpose Lab
2009 Utökande besättningsutrymmen
2009 Japansk transportfarkost
2010 US Node 3 Hub och kupol

Är denna info ok? eller ska jag skriva in mera om ISS.

Denna information är bra, ger oss en massa att tugga och fundera på. Så oroa dig inte. Tänk på att inte mata våra stackars huvuden allt för fulla. Okej, det gäller bara mig om min hjärna :-). /Vanessa
Kata(rina), f.d. Vanessa som är mitt mellannamn.

Pust ! Tack.
Va kul att få läsa denna tråden :)
Fast den är några månader gammal.
Henke

Visst är det bra att hitta rätt på gamla trådar.
Ja denna har jag med missat, så tack Henke = ) Snygg bild i här i a f
Ja kikar igenom en hel del gamla trådar som ja har missat här..
Så de lär nog ploppa upp en och annan framöver
Ja gör det, så blir även jag påmind som missat så mycket..

Men vad ni missar. Men visst är det kul att hitta gamalt´. Det blir ju som nytt igen.
Ja,putta fram fler äldre artiklar, så blir de som nya

Ni har ju även puttat en av mina favoriter, Rymdfarten.

Hittade på denna gamla tråd och såg att det inte finns någon fakta spec om storleken. Så det fyller vi på med.
Storleken är nu på Ca 73x45x28
Vikten är just nu ca 214 ton
Totala kostnaden ligger på i nuläget ca: över 800 miljader kronor.
Men nu till lite mer intressant.
Banhjöden är 360 kilometer över jordytan.
Omloppstiden är 1,5 timmar.
Kul att veta! Roligt med uppdateringar

Visst är det så. Tycker jag med..