Astronomi iFokus

Astronomi

Etikettersolsystemetplaneterna
Läst 1501 ggr
Mark
0

Planet-kollision

Pluto är visserligen ingen planet längre, bara en dvärgplanet. Men en krock mellan Plut och Neptunus borde nog bli ett riktigt skådespel iaf. Dessa båda himlakroppars banor korsas emellanåt, så det borde vara möjligt att de "träffas" någon gång i framtiden. med jämna mellanrum ligger Plutos bana närmare solen än Neptunus. Senast var tiden mellan 1979 och 1999.

Som tur är finns det männinskor som kan räkna bra, och någon av dessa har räknat ut att det aldrig kommer att inträffa som tur är. Neptunus och Pluto har något som kallas resonanskoppling. Neptunus snurrar tre ggr runt solen på samma tid som Pluto snurrar två varv. Detta förhållande går att analysera matematiskt (fråga mig inte hur!) och detta visar att en krock inte är möjlig - resonansen är stabil säger man. Antagligen fortsätter de att snurra med samma inbördes relation. Om det uppstår någon störning kan i stället Pluto slungas långt bort därifrån. Krock är däremot uteslutet, vilket känns trösterikt!

StefanW
0

Man kan inte annat än att säga att man är otroligt imponerad av matematiker. Det får nog vara en riktig passion för siffror för att kunna räkna ut något sådant. En annan nöjer sig med ett nummer i taget.

Stefan - Modellbyggare

medde
0

Kan inte låta bli att bli imponerad hela tiden. Av allt som listas ut.

♥ Cogito, ergo sum ♥ May the force be with you ♥

Mark
0

#1 Ja, man får ju ta det försiktigt… iaf i min ålder Oskyldig

medde
0

#3 Men huvudsaken man är ung i sitt sinne! För inte törs  man känna i kroppen. Då skulle man ju inte komma upp er sängen på morgonen. Du är inte ensam Mark!

Buuc
0

Det skulle vara coolt att se pluto komma farande mot en någon dag… :)

Mark
0

#5 Du menar Musses hund, eller….?

Buuc
0

#6 Haha, nej! ;P Den stora lilla låtsasplaneten därute. :P

medde
0

#6/7 Men ni är ju för roliga bägge två!

nera
0

Ha ha, vilken härligt roande tråd att komma in i Skrattande Ni är kul ni.

Javisst skulle det vara ett skådespel utan dess like att få se denna kollision Förvånad

(P.S:, nu har ni så mycket nya avatarer hela bunten, så jag måste ju läsa på alla vilkas det är. men jag fattar att du Mark har Plejaderna på din nu i a f..) Flört

medde
0

Marks är så vacker tycker jag! Den känns ämnad för just Mark.

nera
0

javisst så känns den med Plejaderna ämnad just för dig Mark! Helt klart Glad

medde
0

Det står nog Mark på den om man tittar på baksidan.

nera
0

FlörtSkrattande

medde
0

Skrattande

Grytan
0

Förvånad Min mosters man Eugine, är kärnfysiker och rådde mig till att köpa billig mark i Indien när jag blev stor. Då var jag tolv år gammal. Han berättade vidare att marken där kommer bli bördig när du blir stor, för vi kommer att gå mot en STOR klimat förändring.

Som alla barn i den åldern så skrattade jag och sa något om, vem vill bo i Indien … Utan att lägga ner någon värdering i det!                              Nu har det gått 30 år sen han berättade det för mig, och i dag förundras alla över vad som redan börjat hända . . . Natur katastrofer!

Min klara uppfattning är den att de som har makt position i våra olika länder, har haft mer eller mindre kunskap om detta, vad som komma skall, men på något vis hoppats att våra olika vetenskaps män som för länge sedan förespådde detta, skulle ha fel!  Nu är vi i början av det och som så ofta, så är det svårt att få ett gungande skepp, att sluta gunga, när ovädret satt i gång!

Farwuq
0

Ni kommer INTE att få se Pluto krocka med Neptunus, även om deras hastighet skulle rubbas och de kommer ur sin rytm.

Pluto och Neptunus har skilda vinklar emot ekliptikan, om man ser ett schema över deras banor i 2D ser det ut som om de möts, men de gör de inte. Även om Pluto och Neptunus skulle befinna sig i samma skärningspunkt så ligger den ena "över den andra" med betryggande avstånd, i den celesta mekaniken måste man tänka i 3D.

Värd: för Astrologi. Medis: för Astronomi, Filosofi & Finland

medde
0

#16 Hej vad kul att se dig härinne igen! Välkommen åter:-)

Är inte mycket för det med:, skulle ha fel!

Farwuq
0

#17 Jag snokar här av och till men det är inte så ofta som jag skriver.

Flört

Värd: för Astrologi. Medis: för Astronomi, Filosofi & Finland

Mark
0

#16 Jo, banorna sammanfaller faktiskt i vissa punkter där såväl plan som "höjd" stämmer överens. Men som tur är kommer inte planeterna att vara där samtidigt.

medde
0

#18 Kul att se dig i alla fall.