Astronomi iFokus

Astronomi

Etikettövrigt
Läst 1963 ggr
nera
0

EXTRA Gissa var Del 2!

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Nu ska ni få en ny chans. Hoppas att detta inte är för lätt för er som är pålästa…Tungan ute

Ledtråd 1 :

I det här huset har en viss kung fått hjälp med något "nödvändigt" en gång i tiden…..

medde
0

Lätt!!!SkämsFörvånad Men nera då! Undrar var mina tankar är just nu. För inte är dom med mig i alla fall. Kan dom vara,,,,,

♥ Cogito, ergo sum ♥ May the force be with you ♥

nera
0

Platsen ligger här i min närhet kan jag berätta, och du har garanterat läst om det i skolan!

Mark
0

Jo, har man varit där är det lätt!

StefanW
0

Kan man få någon mer ledtråd?

Stefan - Modellbyggare

medde
0

#4 Men nu känner jag mig så förvånad Förvånad Jag tycker du är en mästare på detta StefanW. Jag är inte med alls. Men så är mitt huvud någon annanstanns just nu.

Men snygg barre i alla fall.

Mark
0

Vet, men säger inget!!  Tyst

nera
0

Mark har varit gullig och PM:at sitt svar, så nu får vi se om fler kan gissa rätt.

Ja, nu blev jag med paff att inte du Stefan kunde detta..Förvånad Var tvärsäker på det.

OK, här kommer en till ledtråd :

Årtalet är 1500 och det finns ett bröd i dagsläget, som har samma namn som kungen på den tiden hade…

Asa-N
0

Det är inte min sommarstuga i alla fall Tungan ute

medde
0

Attans då, jag som trodde det var din, och att jag skulle få låna den av dig

Asa-N
0

#9 Det hade du så gärna fått göra om det varit min :o))

medde
0

Det var snällt av dig!!Skrattande Då var det ju extra synd den inte var din

nera
0

Kan tilläga att det är ett sorts hårt bröd som bär samma efternamn som denne kung…och landskapet är Dalarna…

Denne kung var här på en s.k "genomresa" och han fick hjälp här att rymma genom det berömda …..

NU borde ni kunna!

medde
0

NU?Skrikandes

Mark
0

Nej, nu blir det alldeles för lätt! Men OK, en ledtråd(?) till: här öppnades Sveriges första museum redan 1753 till minne av kungen i fråga

medde
0

Ok Obestämd

StefanW
0

Lägger ett pm med mitt svar om vilken stuga det kan vara

Stefan - Modellbyggare

nera
0

# 16 Gör det Stefan.

StefanW
0

#12 & 14 ger svar på frågan… Fast jag snurrade in lite tidigare på Barbro…

Stefan - Modellbyggare

medde
0

Det invigdes ett nytt nytt observatorium i Stockholm det året , men,,,,,

Ornässtugan

StefanW
0

På neras begäran…

Ornässtugan är det som syns på bilden!

Lite från nätet: "Gården Ornäs ägdes av Arendt Persson och hans hustru Barbro Stigsdotter. Hela den släkten var anhängare till Danmarks kung. Men det visste inte Gustav Vasa. Och som det står mussets sida:

En dräng som hon vågar lita på får spänna för en häst och hålla på baksidan av huset. Själv skyndar hon upp på loftet till den lugnt sovande Gustav. I största hast väcker hon honom och berättar vad som är på gång. Han måste genast fly därifrån. Med hjälp av en duk firar hon ned honom genom hemlighuset på loftets baksida, där drängen Jakob och häst väntar. Ingen annan i huset märker något och lättad hör fru Barbro släden avlägsna sig nedåt Runn.

Tidigt på morgonen kommer Arendt Persson hem tillsammans med Brun Bengtsson och ett tjugotal man för att gripa Gustav. Men loftet är tomt. Arendt förstår att hans hustru ligger bakom Gustavs flykt.

Det sägs att Arendt visserligen fortsatte att dela säng med sin hustru, men att han aldrig mer talade till henne.

Under den nationalromantiska eran på 1800-talet och tidigt 1900-tal lyftes myten om Barbro Stigsdotter fram. 1907 restes ett monument till hennes ära vid Lodstöparbo invid Ljustern nära Säter. Texten lyder: Åt Minnet Af Barbro Stigsdotter/Den Behjärtade och fosterländska kvinna/Helgas denna sten/Af Tacksamma Dalabor."

Se även: Ornässtugan

Stefan - Modellbyggare

nera
0

JIIPPII!! GRATTIS MEDDE Skrattande Rätt svar!

Mark och Stefan gissade också rätt.

StefanW
0

Det är en av de platser i Dalarna som jag aldrig besökt…

Stefan - Modellbyggare

medde
0

Men tusingen var var i skolan. Helt borta???? Eller är det nu som jag är det. Den kärleken…….Skrikandes

nera
0

# 23 Men du gissade rätt ändå medde, och det var huvudsaken.Glad 

Gustav Wasa ( Wasa - Knäckebröd i ledtråden) rymde ju genom det berömda dasset där i Ornsässtugan- vilket måste gjort att han inte luktat allt för gott efrerråt..Tungan ute

Vi var dit på skolresa då man gick i 2:an typ, men jag har ju besökt detta ställe efteråt också i och med släktforskningen jag håller på med. Jag har haft släktingar som bott i "Lilla Ornäs". Det ligger en bit bortanför själv Ornässtugan.

Fotot jag la in på huset här har jag tagit själv i våras.

nera
0

# 24 Ja se kärleken…Man kan inte leva med den, och inte utan den…Oskyldig

medde
0

Tog tid för mig att få mina 2 små att samarbeta däruppe! Trodde ju även att "barrren" var Asa-N semester stuga.

nera
0

#20 TACK STEFAN för länken och historien runt Ornässtugan! Skrattande

nera
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Här är en bild på det berömda dasset vid Ornässtugan….Det är bara jag som står där..Men jag ha rinte tagit samma väg som Gustav Wasa kan jag påpeka..Tungan ute

medde
0

#20 Intresannt att läsa, då min hjärna inte funkat just nu..

nera! Vad söt du var på bilden!

Mark
0

#28 Av frisyren att döma ser det nog ut som du tagit samma väg ändå!

medde
0

#28Smiley fee 017.gif

Asa-N
0

Aldrig hört talas om denna stuga :o) Jag tänkte fråga om det var någon som hette Wasa Råg-Rut *hahahaha*

medde
0

#32 Tänk jag var inne på det medSkäms

nera
0

# 30 Ha ha Mark! Nu var du kul va…Tungan ute Måste ju kamouflera mig ju när man ska va mé på bild på det här viset. Jag kanske skulle ha målat en tuppkam på mig istället..Men näe, jag tog inte dassvägen, för huset var inte uplåst då! Men det kansek skulle vara värt ett försök att göra denna historiska "resa" som Herr Wasa gjorde genom dasset…För nu är ju dasset torrt i a f…

# 32 Då har du lärt dig något nytt med denna tävling då får vi hoppas på?

Ja, Wasa brödet finns ju i lite olika varianter…Tyst

Asa-N
0

#34 frågan är bara hur länge det sitter kvar i minnet *S* mitt är av teflon-modell, däremot utrymmet för Onödigt vetande är rymligt Skrattande

nera
0

# 35 Välkommen in i gänget..hi-hi.. Flört Det är samma här kan jag säga..

medde
0

me to Flört

nera
0

I och med att vi är inne på Dalarna och Borlänge, så skulle jag vilja hylla våran One and Only  - Herr Jussi Björling med denna låt. Ingen kan sjunga denna låt som han i juletider Kyss Jag ryser och får ståpäls varje gång jag hör honom…

Lyssna och njut av Jussi

medde
0

Ska kika in på den om en stund, Vill att färjan ska landa först, men sen lovar jag att avluta min kväll här med att avnjuta denna länk.

nera
0

# 39 Ingen panik. Titta när du känner att du har tid, för denna ska avnjutas i lugn och ro Glad

medde
0

Tänkte just därför ha den som ett avslut på kvällen här.

nera
0

Glad Det kan det vara värt för att lugna nerverna med Flört

medde
0

Då behöver jag det verkligen då!