Världens åttonde underverk
Raketen som tog människan till månen, över 110 m hög. Tänk på det när du ser flamman från motorerna i första steget. Varje motor har en lyftkraft av 680 ton och det finns 5 st. Flygfotogen och flytande syre är drivmedel till första steget och motorerna slukar 13 ton drivmedel per sekund. 
Mycket nöje 
"den här är en annan, en Airfix"

Mycket vackra bilder! Helt i min smak! Nu blir det lättare att fortsätta i natten…

Stefan - Modellbyggare
Kan bara instämma i vad Stefan säger. Mycket maffiga bilder. Men att den slukade 13 ton drivmedel per sekund….ojj…
Tackar Buran för denna.
Oj! Dett var ju hur häftigt som helst att få se! Tack! Kommer gå in på länken flera ggr för att njuta av detta igen.
♥ Cogito, ergo sum ♥ May the force be with you ♥

Det här kanske är lite O.T., eller inte kanske utan det är det. xD Men vilka är dom åtta underverken? *nyfiken*
#4 Det är världens sju underverk! Buran kallar detta det åttonde underverket! Vilket jag är nog inte sen att hålla med om.

#5 Aha okej. Men vilka är dom sju 'riktiga' underverken då. x'D
Återkommer strax till dig Buuc
- Cheopspyramiden
- Babylons hängande trädgårdar
- Zeusstatyn i Olympia
- Artemistemplet i Efesos
- Mausollos gravtempel
- Kolossen på Rhodos
- Fyrtornet på Faros
Länk till Wikipedia där kan du läsa om de sju underverken och se lite fina bilder.Klicka här

Och för att röra till det….
Här är världens nya underverk
Efter en omröstning som varat i flera år har världens sju nya underverk utsetts. De är:
Kinesiska muren, staden Petra i Jordanien, pyramiderna i Chichen Itza i Mexiko, Colosseum i Rom, Kristusstatyn i Rio, Machu Picchu i Peru och indiska templet Taj Mahal.
Totalt kom det in 100 miljoner röster via internet, sms och telefon.
[
Stefan - Modellbyggare

Och här är den sanna historien om Saturn 5's underverks plats i historien. The 7 Wonders of America och vad finner vi på plats 5. Var med och röstade när underverken utsågs och det gick ju riktigt bra.
Missa inte filmerna, mycket nöje 

#10 På tal om, blir det inte 40 års jubileum nästa år….Ett nytt GB kanske?
Stefan - Modellbyggare
#10 De här klippen måste jag gå in och se på. Verkar spännande.
# 10 Dessa ska jag med kolla lite senare. är säkert jättefina klipp.
Gör det nera! Jag gick in och vart kvar på länken en bra stund, mycket att se. Kommer gå tillbaka in dit igen frö att se mera av allt som fanns där.

Tack för svaren! Hittade en gammal faktabok här hemma som jag satt och läste i säkert en timme, där stod om allt möjligt! Bland annat om de gamla sju underverken och de moderna! :)

#11 JAAA, och 50 år i år sen USA tog sej ut i rymden 
Den hade instrument som mätte kosmisk strålning, mikrometeoriter och temperatur. Det var Explorer 1 upptäckte Van Allen-bältena och som fick sitt namn efter vetenskapsmannen som byggt mätinstrumentet för kosmisk strålning.
Hämtat från BF2.se forum: "Att ISS (rymdstationen) går i en omloppsbana som är ganska låg och som ligger inte så långt norrut och söderut beror på att man försöker lägga banan en bit under sagda bältena. Dels slipper man ligga PERMANENT i dessa bältens strålning, dels får man skydd av jordens magnetfält från diverse otrevliga partiklar från rymden, eftersom dessa partiklar fångas upp av magnetfältet och blir "fast" där. Det är de sistnämnda partiklarna som alltså utgör själva van-allenbältena så att säga."
Mer om den farliga srålningen i rymden
Snubblade även över en väldigt bra introduktion om Astronomi, något för nya här som mej.

#16 Perfekt! Då få vi se till att smida lite planer, så att vi hinner få något klart under våren
De andra länkarna var bra! Strålningen är något en annan funderar på när det gäller resor till mars…
Gillade texten på Wikipedia:
Astronomi är ett av få vetenskapliga fält där amatörer fortfarande spelar en aktiv roll, framför allt inom upptäckt och observation av tillfälliga fenomen som kometer.

Stefan - Modellbyggare
Nu måste jag ge mig i i länkarna, det här låter intresaant.
Är det bara ni pojkar som ska fira? Inte vi flickor???
Mycket intressanta länkar Buran! Tackar.
Lät skönt och höra att de är säkra från strålningen däruppe på ISS i a f…
Helt otroligt föresten att det är 50 år sedan 
Ja så klart så vill vi tjejer oxå va mé och fira ju…
Länkarna är urläckra att läsa på.
Visst hoppas jag att vi tjejer får vara med, annars mobbíng! Eller hur nera?
Ja då vet i sjutton vad vi ska hitta på för "hämd" medde..

#18-20 Vi har inte uteslutit tjejer! Det är bara att hänga på och vara med i GB´t!
Stefan - Modellbyggare
# 22 Det låter skönt att höra Stefan! Puh..

….för ni vet väl vad det är ni vill vara med på? 
Stefan - Modellbyggare
# 24 Näää, kan du va så snäll och tala om VAD det är innan jag tackar ja.. 

#25 G står för grupp..! 
Stefan - Modellbyggare
Grupp
Men vi tjejer ska vara med och hålla rätt på er pojkar

GB står för gruppbygge! Man bygger olika modeller under ett tema!
Stefan - Modellbyggare
Kan vi ha rymdtema så hänger jag på!!!

Det är det som vi tänkte!
Stefan - Modellbyggare
Hänger på direkt, Men ni kommer inte klara av en virrpanna som jag, så ge mig ett eget byggbord då. Annars blir det nog ett kaos.

Det skall vi fixa!
Stefan - Modellbyggare
Men då är ju saken biff! Kul:-)
Låter bra det! Men jag vet inte om jag kan bygga så mycket, men fira vill jag ändå!
Men du nera ! Jag kan inte heller, men är så ljuvligt impad av vad dessa killar fått ihop.
Vi kan stå och heja på medan killarna bygger..
Visst kan vi göra det, men i ärlighetens namn jag vill testa jag med.
Ska villigt erkänna att jag har inte världens bästa finmotorik i mina fingrar att syssla med sådant pul som ett modellbygge innebär…Så jag står bredvid och hejar på er andra istället.
Är alltid kul att titta på hur bygget växer fram.
Jag är inte så snidig heller nera! Men att ha sett dessa gossar fina byggen så vill man verkligen testa. För vilka byggen dom pulat ihop är helt enormt