Universum för er?
Nu blir det kanske en väldigt djup eller udda fråga, men vad är universum för er?
Universum är ju Solen, hela solsystems planeter. Våra underbara galaxer som som finns, och ännu mera galaxer finns det att hitta! Våran egen vackra planet jorden med tillhörande måne!
Men i våra tankar ibland verkar univerum vara så mycket mera. Nu blir jag nyfiken på era tankar. Är det framtiden då en gång solen kommer att förinta våran jord eller..
♥ Cogito, ergo sum ♥ May the force be with you ♥
Oj, den här var en klurig men spännande fråga. Jag ska försöka få ner i ord vad jag tänker om Universum. Återkommer strax 
Det är ju så oändligt! Väntar spännt nera!
Här kommer lite filosofiska tankar från mig om Universum:
Universum för mig är som ett stort oändligt hav (fast utan vatten) som inte har något slut egentligen. Det förändras hela tiden. Det är ju en rätt skrämmande tanke att det inte finns något " slut" på det hela därute , eftersom vi är så vana med att precis allt ska ha en början och ett slut. Men man kanske ska kalla det för en "ständig förändring" istället för att säga "slut"? För jag tror helt och fullt på att universum förändras hela tiden. Liv både uppstår och försvinner i olika skepnader där ute på olika ställen. En planet, eller ett helt solsystem föds och sedan så dör det på ett eller annat sätt. Precis som livscykler här på våran jord.
Att våran jord eller hela soslystemet kommer att förändras eller att försvinna kanske blir jag inte alls förkräckt av. Kanske kommer en annan planet att liknande jorden inneha någon sorts liv som oss ( vi människor) senare, i framtiden? Vem vet. Only time will tell….

Vilken rolig tråd! Och neras tankar är inte dumma alls - "only time will tell" - ja om några miljarder år, är vi med då??
Enklaste svaret är väl att universum är "allt", och så är det kanske. Men inom astronomin brukar man mena hela den omgivning som vi kan skaffa oss kunskap om, genom observationer, beräkningar osv. Men det räcker ju inte! kanske det t. o. m. finns fler universa? Många vetenskapsmän anser så.
Men egentligen spelar det ingen roll. För mig är universum allt jag vet om eller hört talas eller läst om. Det som ev kan finnas "utanför" och som varken jag eller just några andra vet något om (även om många spekulerar), det kan kvitta! Åtminstone tills vidare.
Alltså: Universum är allt.

Enl Wikipedia (fast inte blir det väl klarare av detta):
Universum (från latinet med betydelsen "det hela"; "allt skapat", "världen", "världsalltet", "världsbyggnaden") uppfattas vanligtvis som ett utrymme som per definition innehåller allting, det vill säga all materia, energi, rumtiden, naturlagarna och alla händelser.
Universum kan vara oändligt, men kan också vara ändligt men utan ände. Tankar om universums form och utsträckning kan förefalla paradoxala, men detta är inte så konstigt som det låter; en cirkels kurva eller ytan på en sfär är också ändlig men utan ändar.

För mig är Universum allt, precis som Mark sa. För allt finns i Universum. Jag tror att det är som ett år, en cirkel. Med 360/365 (?) grader. Det finns inget slut, men ändå ett slut. Eller nåt. x'D
#4 Kul att du gillade den här tråden Mark.
Visst är det djupt med universum. Men all oändlighet som finns där ute.Men precis vad misstänkte att universum har väldigt stor och olika betydelse för oss alla.
Just i dag då jag inte mår så bra ärligt talat av vissa personliga skäl. Så faller mina tankar till universum och allt som finns och kan finnas där ute. En liten flykt från verkligheten rent ut sagt gjorde jag.
# 7 Det var ingen dum flykt…
Behövlig sådan.
Kan tro det 
Det jag tänker på är en sandstrand som motsvarar vad vi kallar Universum men det som är svårt att begripa är vad finns utanför denna strand är det en till eller och om det finns fler vad är det dom ligger i . m a o vad finns bakom
Det är nog en fråga vi aldrig kommer att få reda på även om vi kommer att hamna på Startrek nivå i våra utforskningar.
vad jag är helt säker på är att det finns livsformer därute nånstans. Jorden kan inte vara den enda planeten som kan härbärgera liv
Har lite svårt att ta in det med att det skulle finnas "andra" där ute. Men dock känns det väldigt naivt att tänka att vi skulle vara ensamna i hela universum.

#0 Oj, det var en djup fråga! Får nog ställa mig i kören av de andra: Universum är allt, kort och gott!

Stefan - Modellbyggare
#13 Men vad är allt då? Livet?
Livet är en produkt av att vissa ämnen i universum samspelar och under rätt föhållanden kan bli en organism
så enligt mig ja
börjar bli en rätt avancerad filosofitråd det här 
#15 Vart ganska bra tycker jag, kul att vara lite av en filosof i bland, Hmm,,,Tror jag
Jag tror att vi alla har en ganska djup filosofisk sida inom oss, som vi kanske´inte visar alla gånger. Men den här frågan om universum är väldigt intressant, för det finns ju egentligen ingen alls som har det enda svaret på alltihopa. Inte ens forskarna än så länge. Jag tror också att det finns inte bara ett endaste svar på dessa frågor heller. Forskarna kan ju bara upptäcka nytt hela tiden. Och när de tror att de har funnit allt, ja då dyker det upp nya teorier om hur saker och ting kan vara därute.
Jag tror att oavsett, så har vi alla en liten fundering över vad Universum är, eller kan vara. Oavsett om vi är forskare eller inte är intreserade av rymden överhuvudtaget så finns nog denna undran i oss alla. Vad ÄR Universum, och VAD finnns allt därute egentligen. Finns det ett slut? Finns det annat liv därute..!
Var och en får bli salig på sin tro så klart, för jag tror att absolut ingen i hela världen sitter inne med det definitiva svaret på dessa frågor. Det finns olika pusselbitar till svar som man säker kan lägga så det blir en helhet. Jag tror också att vi får svaret på alla våra frågor då vi lämnar jordelivet. 
Mera åsikter om denna fråga.

Universum är allt. Allt är… molekyler! :)
Bra molekyler
Lite nyfiken om fler har åsikter