Saturnus ringar
Eftersom vi talat flera gånger om saturnus ringar, så kan vi väl ta upp lite om dom. Saturnus omges av ett stort system av ringar i ekvatorsplanet, som lutar 27* mot planetens banplan. 1980 0ch även 1981 flög rymsonderna Voyager 1/2 förbi, när deras radiosingnaler togs imot efter att dom passerat igenom ringarna, kunda analysen visa fördelningen i storlek hos iskropparna. Vanligast var diametrar om 10 centimetrar ,och även en del bumlingar i 5 meters klassen. Dom uppvisar även en komplicerad struktur beroende på gravitaionell påverkan från månarna i närheten.(herdemånar)
Om man tittar i ett teleskop famträder från planytan räknat: C- B- och A- ringen.Innanför C-ringen finns D-ringen och då utanför A-ringen F-, G- och E- ringen.
Länk till rörliga bilder av en snurrande Saturnus. Länk
Fota:Nasa
♥ Cogito, ergo sum ♥ May the force be with you ♥
Måste nog rätta mig själv lite ang min förklaring om ringarna, kan vara svårt kanske att förstå. Så jag tar om lite om att titta på dom, samt lite mer fakta.
De enklast ringarna att se är C-,B- och A-ringarna. Dessa avgränsas av andra. Den tunna F-ringen,den bredare G-ringen och den diffusa E-ringen ligger utanför huvudringarna. D-ringen innanför C-ringen, gör systemet fullständigt.
Ringarna som någon skrev här inne hade fullkomligt rätt, desa förändras långsamt med tiden, och som månarna som ligger inuti ringarna liksom vallar partiklar in i ringarna varvid då delningarna bevars.
B- och C-ringen är mellan 5 till 30 kilometer tjocka, och avståndet mellan innerkanten av C-ringen till F-ringen är
ca 65 000 kilometer. Nu tror jag det blev en bättre förklaring:-)

Det finns mellanrum mellan ringarna, och det största kallas Cassinis delning efter upptäckaren. Ligger mellan A och B ringen. Det är 4700 km brett. Voyagersonderna har dock visat att delningen innehåller mycket tunna ringar.
Tjockleken som medde uppger var ju lite mer än vad jag skrev, men hon har säkert rätt. Tjockleken är iaf mycket lite i förhållande till bredden.
#2 Ska genast kolla om jag har fel info, återkommer!
# 3 Jodå det stämmer att B-ringen/C-ringen är runt den tjocklek som jag sade. Där i mot missade jag att saturnus solbelysta rand är synlig genom A-ringen.
Finns det någon som har en bra länk där man kan se ringarna tydligt?
#7 Jisses det trodde jag inte. Ska genast in och titta på dennna länk.
Detta var väldigt intresannt att läsa, men mycket att smälta. Ska nog in igen och läsa och även söka vidare info om detta. Mycket intresannt!

VA? Det får inte hända! Saturnus är ju typ den mest intressanta planeten i vårt solsystem. Min favvo. :P Och utan ringar så.. Usch, jag kan inte tänka mig det.

Läs noga - ringarna försvinner inte! Saturnus bara vrider sig en aning så att vi ser ringarna från sidan. Och eftersom de är så tunna (som vi diskuterat tidigare) så syns dom bara inte, inte ens i ett mindre teleskop. I stora teleskop syns dom fortfarande. Detta sker ung vart 15:e år. Som "tunnast" blir ringarna den 4 sept 2009. Man ska då passa på att titta på norra saturnuspolen som annars skyms av ringarna. Den lär vara mycket vackert blå.
#13 Denna artikel var verkligen bra att läsa. Nu känner jag mig nöjd.

Blä, jag orkar inte läsa nåt. :P Jag är laat. Men så länge Saturnus håller fast sina ringar så är jag god o glad.
#15 Gå gärna in på länken Mark lade in ovan och titta där inne. En mycket bra länk.
Änne en missad länk! Jätteintressant det här med ringarna runt Saturnus. Jätteintressanta länkar som Mark satt in också.
Blev fascinerad av de rörliga bilderna på ringarna i inlägg # 0
Dom är verkligen häftiga att se på. Det blir även mer riktigt då man kan se rörelserna
Ja verkligen! Då först fattar man att det är äkta vara så att säga..
Stämmer just därför jag lade in länken.
Den bilden/länken kommer jag att begrunda mycket..
Ska ropa in dotter och visa henne den nu!
Samma här! Ska visa mina här också tänkte jag vid tillfälle.
Nu har tös min sett på på rörelseran, må tor hon måste visa det i skolan i morgon.
Nu har min tös visat skolan länken, må tro hon var stolt då hon fick visa klassen ringarna och rörelserna. Lite kul tycker jag att hon fick visa
Vad roligt för hennes skull! kan tänka mig att de i skolan blev lite impade 
Viist det är toppen för henne då han kan glänsa lite, det har hon lyckats med bra då hade arbete om planeter osv, då plockade hon in info här hemme och sedan skrev om "sin " planet. Må tro han var stolt då! Sen har hon infomerat om bränsle i rymdfärjorna. vad som hänt uppe på ISS.
Vet att skolan varit inne här hos oss, även andra sajter för att hitta info am saker och ting, vilket är jättekul.
Ja verkligen!
Kul att vi gjort barn glada härinne
Ja det vet jag att du har gjort många ggr medde 
Jag har nu visat mina killar här denna länk också och gissa om det var impade också 
Tycker Saturnus är en häftig planet me dess ringar..
Men nu tyks dom försvinna ???
Henke

#31 Nej, dom försvinner inte. Men eftersom man ser dom rakt "från sidan", så syns dom inte utan ganska bra hjälpmedel - teleskop. Ringarna är ju väldigt tunna. Står lite om detta tidigare i tråden.
Aha tack så mycke för den infon 
Mark! Hade inte du lagt in några bilder på ringarna någon annanstanns. Minns i´nte var. söer. Kan det ha varit på Image of today?

#34 Minns inte heller…
Man borde ha ett minne som Bellman, men det har jag tyvärr inte 
#35 Ok jag fortsätter och söker runt på sajten, till slut kommer man nog att finna dom blderna.