Superexplosion på solen 1859
1 sept 1859 skedde de kraftigaste soleruptioner man känner till. En magnetisk explosion på solen.En enorm mängd laddade partiklar slungades rakt mot jorden och orsakade en magnetisk storm. Norrskenen som följde var så kraftiga att man kunde läsa en tidninmg i norrskensljuset lika lätt som i dagsljus. Norrskenen syntes också över hela världen, även vid ställen som Kuba, Bahamas och Hawaii.
Låter det skoj? Svaret på det är NEJ.
Den tidens elektronik, dvs telegrafen stördes kraftigt. Telegraferna sprakade kraftigt och det tog eld i telegrafpappren. Det hjälpte inte att koppla ur batterierna, elektriciteten skapades av megnetfälten i de långa trådarna.
Vad skulle hända med samhället om en sån sak hände idag?
De som skulle klara sig bäst är de som lever utan elektricitet och annan elektronik.
Undrar just om Sverige påverkades på något sätt då? En sådan händelse gör det värt med ett besök på Kungliga Biblioteket när man har vägarna förbi för att se om media skrev något om det, åtminstone Aftonbladet fanns på den tiden.
Källa:
Tack Jarod! Detta var mycket intressant att läsa:-) Nu ska jag gå gå in på länken nedan och läsa vidare.
♥ Cogito, ergo sum ♥ May the force be with you ♥

Blir inte solen mindre och mindre för varje explision

Solen blir en miljon ton lättare varje sekund.
Wikipedia:
Solen slungar ständigt ut materia åt alla håll, med en takt av cirka en miljon ton per sekund. Denna materia, som till största delen består av elektroner och protoner (och alltså är ett plasma), utgör den så kallade solvinden.
I kväll är det väl ett bra program om just Solen på
NationalG har jag för mig, vid 20 eller 21 ej säker på tiden, men det var i kväll. Det är jag säker på.

Oj, det där låter läskigt! :s Hoppas det inte händer igen då! Annars måste vi bli Amishfolk! :P
#5 Amishfolk. Varför just Amish???

#6 Haha, jag vet inte. Det första som kom upp i mitt huvud, dom använder väl inte mycket el inte. :)
Dom använder väl ingen el alls, om jag minns rätt. Eller andra bekvämligheter.
Förstod vad du menade Buuc 

#8 Precis! :) Och om vi inte har någon el så kan vi ju inte få några stötar. xD
#9 Bra! :) Jag vill inte verka alltför.. konstig och obegriplig.
Klart du inte obegriplig Buuc, tyckte det var lite kul att Amish hamnde med bara in här. Men poängen har du!
Instämmer med medde. Du är inte alls konstig och obegriplig Buuc! Du är en av de få som verkligen har huvudet på skaft 
Buuc är en mycket duktig ung tjej!
Kan bara instämma
Nu är det bara Buuc själv som ska komma in och ta åt sig av gräddan!

Jag är duktig ja. 
#16 Klart du är.