blått sken
Wow, det skulle varit häftigt att se! http://www.aftonbladet.se/nyheter/article4204952.ab
Någon här som såg det, det blåa skenet som lyste upp södra delen av landet igår?
Några idéer om vad det kan vara? Rymdskrot eller?
"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen
Oj Hjälp! Förhoppningsvis så tänker den inte krocka med jorden i a f..
nej nej, det just vad en bolid är den brinner upp dom den kommer in i våran atmosfär. Så läget är helt lungt.
♥ Cogito, ergo sum ♥ May the force be with you ♥
Ja, tack och lov
Kan tänka mig att ljuset reflekteras rätt bra där uppe eftersom det syndes så väl?
skulle varit häftigt att få se! Om det varit en meteorit som krockat med jorden skulle det ju även blivit en jädra smäll, men det verkar inte ha rapporteras något sådant.
Men det som är märkligt är ju att skenet syntes över ett så stort område.
Jag tror, tyvärr, än så länge, på rymdskrot…
Jag tillhör dom som inte tror på att det var rymskrot, som trillade ner hos oss. Men vi får väl se snart vad dom hittar och kommer fram till.

Åh, va coolt! Just typiskt att inget kul händer här.. :P
Visst här händer det ingenting i "våran" del av landet.

Precis. :P Bara en massa våld..
Nu har dom nämnt skenet i Nyheterna också!
Det var en bolid enlig Tv4 nyheterna i norse
Det var väl nästan vad jag misstänkte,

Ja, bolid är ju rätt! I svt sa dom att det var en meteorit, men det var nog inte riktigt rätt! Passar på att påminna om skillnaden mellan meteor/meteorit/meteorid/bolid (men det kan väl alla här
)
Meteor = gruskorn eller liten sten som kommer in i jordens atmosfär och "brinner upp" (ablation). Kan ha en hastighet på 10-tals km/sek.
Meteorit = i princip samma sak, men stenen är större och en del av den når markytan. Det är den delen som kallas meteorit. Chansen att få uppleva ett meteoritnedfall är ytterst liten, det sker någon enstaka gång per år någonstans på jorden.
Meteorid = en "sten" med egen omloppsbana i solsystemet. Kan ibland korsa jordens bana och ge upphov till en meteor eller en meteorit.
Bolid = egentligen en meteor, men kallas bolid (eldkula) när den är speciellt ljus och åtföljs av ett muller pga tryckvågen.
Läsning av meddes länk i #1 anbefalles! Klicka vidare även på länkarna om Meteor och meteorit!
Tack Mark. Det var ju toppen att vi fick n lite mera ingående förklaringar.
"
"Bolid = egentligen en meteor, men kallas bolid (eldkula) när den är speciellt ljus och åtföljs av ett muller pga tryckvågen."
Visst, men…. Borde det inte ha varit ett herrans oväsen, eftersom den gav sig till känna med ett så starkt ljussken? och över så stort område? Det har inte rapporterats något muller vad jag vet.

Min fru och dotter såg det när de satt i soffan och tittade på TV. De sa att det blixtrade ute men det såg blått ut.
Känner en viss avund, hade verkligen velat ha sett detta.
Men jag är helt ine på bolid,

#14 Jo, men jag såg eller läste någonstans att man även hört ljud!
#17 Hoppas du hittar rätt på det, vet även att det var någon av dom stora kvällstidningarna som hade denna händelse i video klipp på sin sida. Ska leta och se om jag kan få fram det, eller om någon annan vet vilken tidning det var, är jag tacksam för hjälp.