Astronomi iFokus

Astronomi

Etiketterrymdenuniversum
Läst 1704 ggr
Piggelins
0

Sol/mån förmörkelser?

Hej! Jag har en läxa jag skulle behöva lite hjälp med. Det är om sol och mån förmörkelser. Om ni vet något om det får ni väldigt gärna svara! Glad

Här är frågorna:

1. Vad är en solförmörkelse?
2. Vad är en Månförmörkelse?
3. Vad orsakar förmörkelser?
4. Vad är en partiell och full förmörkelse?
5. När är nästa förmörkelse i Sverige?

medde
1

Den händelse när Månen passerar framför Solen, från då Jorden sett.

En solförmörkelse är total då hela solytan förmörkas,. Annars är det en partiell eller ringformig.

Men det förekommer även förmörkelser som är delvis totala och delvis ringformiga.

Månförmörkelse, Är när månen går in i jordens skugga. Partiell månförmörkelse är när månen delvis befinner sig i en delvis kärnskugga. Den totala månförmörkelsen blir då när hela månen är i kärnskuggan.

När den nästa solförmörkelsen är vet jag inte, men kommer att ta reda på det. så jag återkommer i den frågan.

♥ Cogito, ergo sum ♥ May the force be with you ♥

Denna kommentar har tagits bort.
Buuc
0

Var det inte år 2162 eller nåt som det var nästa solförmörkelse?

Mark
0

Det är faktiskt solförmörkelse imorgon!

Men du får skynda dig om du ska hinna se den, för du måste åka till Sydafrika eller så. Den är inte total, utan ringformig. Och som Buuc säger får vi vänta till 2162 innan vi får se någon total solförmörkelse från Sverige. Men vill amn kuska runt lite på jorden så kan man se många för dess, redan 2010 faktiskt.

Månförmörkelser ser man mycket oftare. Nästa totala som syns i Sverige blir den 21/12 2010. Egentligen är solförmörkelser vanligare än månförmörkelser (sic!). Det är bara det att en solförmörkelse syns bara på en mycket liten del av jorden, medan en månförmörkelse syns i princip från halva jorden.

Av meddes beskrivning i #1 kan man dra slutsatsen att både vid sol- och månförmörkelse står solen-jorden-månen på en rak linje så att säga. s-j-m ger månförmörkelse och s-m-j ger solförmörkelse.

medde
0

Skäms

nera
0

# 4 Opps..Då får jag vänta ända tills jag är 199 bast! Undra om man lever då? Troligen inte…

medde
0

#6 Gör du inte ????

Ska vi inte börja spela Lotto ihop? Vem vet vi kan ju vinna. Då kan vi ta en resa med våra barn och se detta på en annan del av jorden, om inte så en liten en!

nera
0

# 7 Ja det vore nåt det!

medde
0

Men ska vi inte börja att testa, vi kan ju turas om vecka för vecka att lämna in och göra en rad, så kan vi ju pm:a varnadra vilka siffror vi har.

Kul grej!