Annons:
Etikettövrigt
Läst 720 ggr
medde
4/24/09, 11:55 AM

Intresse astronomi

Jag gjorde en tråd hur mycket vi lade ner på vårat intresse för astronomin. Vilket var verkligen kul att få ta del av.

Men nu är jag åter nyfiken igen. Denna gång är undrar jag: Hur började ert intresse för detta underbara ämne? Vad var det som just fångade upp er? Var det en stjärna eller kanske en speciell planet. Jag har vänner som fått upp sitt intresse enbart genom att titta på Sar Wars filmerna så har intresse väckts. Hur väcktes just ditt?

♥ Cogito, ergo sum ♥ May the force be with you ♥

Annons:
leo-
4/25/09, 12:05 AM
#1

Kan väl börja då (det är bara hockey på tv så det är bättre att sitta här)

Har väl alltid varit facinerad av prickarna på natthimlen men mest ur funderarens synvinkel typ Finns det nån där mm mm men nåt jätteintresse har det inte utvecklat sig till även om jag har lärt mig en del här.

så anledningen till att jag sitter här inne hos er ibland är ett allmänt intresse bla en facination för resor och liknande

och att en klar natthimmel är nästan magiskt vacker att titta på och sätter fart på dom gamla kugghjulen

Farwuq
4/25/09, 9:38 AM
#2

Hocky?! Vad är det?

Värd: för Astrologi. Medis: för Astronomi, Filosofi & Finland

Leffe
4/25/09, 11:38 AM
#3

#1 och 2. Nu är jag ledsenGråter.

För min del blir det inte så mycket astronomi. Oftast mulet ute och mycket hockey på teve och nu börjar snart speedwaysäsongen också.

När det gäller astro så läser jag här och i dagstidningarna när det sker något.

EvaG
4/25/09, 12:55 PM
#4

Mitt intresse är väl inte allför stort. Det som fascinerar mej är att man kunde ta sej till månen. Att landa och komma tillbaka till jorden. Att ta sej upp i rymden känns i dagsläget inte värre än att ta sej fram med bil. Det är ju vardagsmat nu. Väntar däremot med spänning på när människan landar på en annan planet. Det som fascinerar mej med astronomin är altså inte rymdfärderna till rymdstationer. Det gör däremot stjärnhimlen och månen och att man tänker sej hur stor rymden är.

___________________________
Var rädd om dem du älskar
_________________________

Medarbetare på Vilda västern iFokus

nera
4/25/09, 4:14 PM
#5

Stjärnorna och himlen har alltid fascinerat mig, ända sedan jag var liten.Men själva intresset för rymden väcktes när jag gick i 2:an och vi fick åka till Rättvik (tror jag det var?) på en rymdutställnig i början på - 70 talet. Det var en utställning om första månfärden som just hade genomförts och då blev jag mera intresserad av själva rymden. Fast det är först nu när man fått tillgång till internet och en "direktlinje" till Nasa ( tack vare meddes sajt Flört) som man har kunnat fördjupa sig i ämnet på riktigt.

Förut så läste man om det, eller tittade på intressanta program på tv:n som gick om rymden.

Sedan måste jag få erkänna, att Stephen Hawking har förklarat ett och annat så att till och med jag förstod, då jag såg programmen om honom. Glad

( Till LeffeD: Tröstar dig med att jag tycker hockey ÄR kul! Flört Nu har ju VM börjat så ikväll blir det hockey för min/våran del kan jag tala om)

Upp till toppen
Annons: