Annons:
Etiketterrymdenuniversum
Läst 957 ggr
Mark
2009-05-08, 18:57

Pointcarés antagande

Tittade på ett mycket intressant TV-program i Kunskapskanalen igår. Missade förstås att tipsa om det i förväg, men jag visste inte att det hade så stor anknytning till astronomi. Det hette "En matematisk förbannelse", vilket inte sa mig så mycket (men jag gillar även matte! Nörd?). Programmet handlade om universums form - bland mycket annat. Henri Pointcaré ställde upp en hypotes för mer än 100 år sedan, och nu har en rysk matematiker (Perelman) lyckats bevisa hypotesen. Han belönades med ett mycket fint pris för detta, det är bara det att han nu är försvunnen, och har inte tagit emot priset. Programmet är - förutom att det är väldigt givande för astronomer - också faktiskt nästan rena deckaren! Mycket mystiskt! Rekommenderas nu när det går i repris natten till söndag (kl 00.00, men det finns ju video!) Kanske man kan se det på webben också, har inte kollat det! Ta chansen och titta om ni har möjlighet!

Annons:
Mark
2009-05-08, 19:16

Här är en länk (på engelska)

Pointcarés förmodan är ett av de sju s k milleniumproblemen som ställdes upp år 2000. Mycket svåra frågor som då inte fått någon lösning. Stor prispengar sattes upp för den som klarade något av problemen. Pointcarés förmodan är fortfarande det enda av dessa problem som lösts. Men "upptäckaren" har alltså gått under jorden!!

nera
2009-05-08, 20:09

Det här lät spännande. Inte för att jag är någon matematiker direkt, men jag ska helt klart kolla in programmet på lördag natt. Videon ska laddas, helt klart.

Tack för tipset Mark.

medde
2009-05-08, 22:37

Snälla Mark! Påminn mig är du snäll, detta vill jag inte missa att spela in. Låter ju väldigt intressant.

Men snälla nera du älskar ju matte lika mycket som jagFlört

♥ Cogito, ergo sum ♥ May the force be with you ♥

nera
2009-05-09, 11:24

# 3 Ha ha- very funny FlörtSkrattande

medde
2009-05-09, 12:44

#4 Visst är jagSkrattande

Mark
2009-05-09, 22:00

4 timmar kvar tills videon måste på!!!

Annons:
nera
2009-05-09, 22:02

Åhh, nämen tack Mark! Toppen att du påminde oss . Ska genast gå och ladda videon. Kyss

medde
2009-05-09, 22:04

Men oj. Rean glömt. Tack den ska laddas.

Tack min ängel:-)

medde
2009-05-09, 22:05

Men oj. Redan glömt. Tack den ska laddas.

Tack min ängel:-)

nera
2009-05-10, 17:32

Har spelat in programmet och började titta. Då kom gubben och blev nyfiken på vad jag hade börjat titta på. han ville vara med han också och se, men han hade inte tid att titta just nu. Så vi ska titta senare. verkar intressant Glad

medde
2009-05-10, 22:02

Nu är det inspelat. Ska titta på det här vid lugn och ro

nera
2009-05-11, 21:19

Nu har vi sett detta program och både jag och gubben blev inte direkt klokare..men vi är inte några matematiker heller Foten i munnen

(Mark - förstod du något av detta? *nyfiken i en strut* Flört)

Tyckte det var lite lurigt det där med att ha ut ett snöre i universum och sedan dra tillbaka det för att mäta dess storlek. Ja ja, Det är väl en annan som är trög i skallen.Tungan ute

Angående den ryske pristagaren, så ville han tydligen fly media och inte ha så stor uppmärksamhet. Han kanske var nöjd med att bara ha bekräftat teorin. Sedan var det kanske bra för hans del. Alla kanske inte är ute efter en "trofé" eller ett pris  som bevis på det man åstadkommit.

Glad

medde
2009-05-12, 13:53

Jag har inte sett programet ännu, men ska se till att få det gjort inom det närmaste.

Annons:
Mark
2009-05-12, 18:52

Ja du nera, förstod och förstod… Jag tyckte jag hängde med ganska skapligt (nu luktar det kanske skryt ?Tyst), men allt förstod jag naturligtvis inte. Hur som helst så satt jag klistrad vid TVn iaf. Och grattis till medde som har sitt roliga kvar - om hon nu kan slita sig från NASA-tv!

nera
2009-05-12, 21:20

Ska bli mycket intresant att höra vad medde tycker om programmet Glad

Upp till toppen
Annons: