Astronomi iFokus

Astronomi

Etiketter: rymdfartrymdfarare
Läst 767 ggr
nera
0

Fuglesangs favoritsaker till rymdresan

Hittade denna intervju med Christer Fuglesang i Aftonbladet idag. Där berättar han om vilka saker han ska ta med sig på sin nästa rymdfärd!

Kände mig hedrad ( skämt å sido) Men han ska faktiskt ha med sig en dalahäst!

Lite roligt med tanke på oss som bor här, eller har ankytning till dalarna Glad

Kika in länken och läs själva

nera
1

Är det någon som läst denna artikel?

leo-
0

jo jag har läst den

undrar varför han inte tar med nyttiga prylar upp

men det är upp till honom

medde
0

Är det inte lite så att det ska var "svenskt" han typ måste  ha med sig upp? För att ta med sig en dalahäst känns lite mycke. (Förlåt mig nera) Men hade han inte med sig Friisbee sist han var i väg.

♥ Cogito, ergo sum ♥ May the force be with you ♥

leo-
0

Dalahästen tycker jag inte spelar nån roll det är ju en svensk symbol

men en schackpjäs och en fotbollsflagga ???

Hade det varit så att han skulle till månen så att han kunde lämna grejorna så hade jag hängt med på det. Bara tänk att en dalahäst (svensk symbol) var nummer 2 som blev ställd på månen

Men han har väl en anledning till att ta med sig det han tar med

men jag tycker att flaggan skulle isåfall vara en landslagströja

Kom att tänka på det nu det skulle ju varit en Astronomi iFokus flagga  eller skicka till honom ett klistermärke att fästa på färjans insida nånstans

medde
0

#4 Ja om vi hade skickat med det, då hade jag,,,,Hmmm du har helt rätt leo, medde tyst nuTyst

leo-
0

då hade du ??????

har man sagt A får man säga B Glad

medde
0

#6 ok dåSkäms Hoppas runt och kastat konfetti och han hade fått tagit med sig hundra dalahästar och allt han velat utan jag agt något….

leo-
0

Det var ju inte så farligt Glad trodde att det skulle vara mycket värre

medde
0

#8 Nej då. snäll tjej är man.

nera
0

Jag tyckte i a f att det var kul med en dalahäst Flört

medde
0

Jag vet det, kankse just därför jag ville ta upp just dalahästen. För det absoluta det värsta han tog med eller rättaresagt ska ta med är en djurgården flagg för deras fotbollslagFörvånad

Mark
0

Skulle nog valt en Falujungfru i stället (min egen gumma alltså)
Nera vet väl vad en Falujungfru är?

nera
0

# 12 Kan det vara kvinnan på bilden på ättiksflaskorna du syftar på Mark? Är det samma Falujungfru du syftar på?

( Pssst..Ska erkänna att jag fick lov att fråga gubben min om dettaSkäms)

medde
0

#12-13 Dettta har jag aldrg hört, kan ni guida mig till någon länk med info eller bild?

Mark
0

#13 Ja, men hon finns också som en ca 15 cm stor trädocka, "souvenir" för Falun. Säljs bl a på Dalarnas museum. Originalet är mycket gammal.

#14 Ska försöka

Mark
0

Här är hon (finns andra färger också):

Mark
0

"Hon sov i hundra år, som Törnrosa" kan man säga om Falujungfrun, hon väcktes till "liv" igen på firandet av 300 år Falu stad. Det var Dr Svante Svärdström som väckte intresset igen för henne. Varför det vart en en uppnosig stadsjänta var väl att hela landskapet hade ett överskott på kvinnor. Personligheten hos Jungfrun ligger i förklädet, dessutom har hon personnummer stämplat under foten. Hon tillverkades från början av en okänd begåvad snickare i Falun. Hon såldes på marknader sedan slutet av 1700-talet under ca 50-60 framåt. Falujungfrun har ifrån år 1941 till årsskiftet 74/75 tillverkats i ca 25 000 exemplar. För hon är en relativ anonym souvenir för Falun.

Falujungfrun tillverkas i dag på Kulturarvet i området Ingarvet, Falun. De flesta av er har säkert sett Falujungfrun på ättiksflaskorna , men är i dag är hon en skyddad souvenir och kommer att försvinna från flaskorna.

nera
0

# 17 Tack för informationen om Falujungfrun Mark. Glad  Detta hade jag inte en susning om. Ska kolla efter denna docka nästa gång vi beger oss till Falun.

medde
0

#16 Den var ju riktigt vacker tycker jag. Tack för din fina hjälp och en väldigt bra info om denna vackra dam