Astronomi - arkeologi
Nu har astronomer blivit arkeologer också! Danska astronomer har upptäckt att det finns ett samband mellan gamla gravar, s k gånggrifter (stenåldern?) och astronomi.
Genom GPS-mätningar har man kunnat visa att gångrifternas placering/orientering inte är någon slump. Gravarna verkar med stor sannolikhet vara orinterade efter den tidens månförmörkelser. Gånggrifterna pekar ofta mot det väderstreck där förmörkelserna var vanligast. Det tyder på att människan såg månen och månförmörkelserna som viktiga tecken - kanske dyrkade man månen och hade ritualer vid grifterna?
(Vad blir nästa område som astronomerna tar över?
)
Tack Mark. ska in på länken och titta. Det kommer nog mer för dom duktiga atronomerna att få ta del av , och även vara till hjälp på flera områden.
♥ Cogito, ergo sum ♥ May the force be with you ♥
på tal om detta rätta nu mig om jag har fel
Men ligger inte pyramiderna i Egypten exakt i väderstrecken eller riktade enligt stjärnorna
Sen har vi Stonehenge som ligger efter solens rörelser har jag för mig

#3 Pyramiderna har jag inte hört detta om, men absolut Stonehenge (även om de lärde tvistar!). Skulle inte alls förvåna mig om du har rätt även om pyramiderna!
Samma sak hävdas av vissa forskare även för Ale stenar i Skåne (Farwuq vet?) och en hel del andra fornlämningar. Kanske det mesta är gissningar trots allt?
leo har en stor poäng i det han säger, detta om pyramiderna har jag hört om på något tv:e program. Minns inte vilket..
http://koti.welho.com/jwestman/star/pyramid01.html
Läs isynnerhet stycket tidsbestämmelser

#6 Tack leo! Verkligen intressant! Du borde bli upptagen som hedersmedarbetare!!!!
Men jisses vilken intressant tråd! Sånt här är hur spännande som helst att läsa om. 
#7 Kul då är ni två nu:-)
Men nu ska jag in på länken, nyfiken då det gäller pyramiderna. Blir extra spännande då man varit där ett par ggr

#9 Ta det försiktigt! Hedersmedarbetare = Medarbetare med alla rättigheter och förmåner, men inga skyldigheter!! Eller…?
Det finns mycket i historien som jag vet hade fått dagens bästa byggmästare att stå i hörnet och vara 
Men det är en annan tråd en annan gång nu handlar det om astrologi och arkeologi
Förresten hur är det med figurerna i Sydamerika? är inte dom lite inblandade i detta oxå ??
Inga skyldigheter!!!Det har det väl inte varit någon gång eller?
Ville bara vara snäll…

Lite trådkapning kanske här, men det mesta berör ju iaf astronomi.
Och medde har (som vanligt) rätt. Det är enbart en fördel att få vara medarbeter!!!! Så det så!!!! Det var ett dåligt skämt
Men leo är värd all uppmuntran (liksom medde och fler därtill - ingen glömd!)

#11 jo, jo, aztekerna var excellenta astronomer!
# 14 "Härlig" matematik vet jag inte om jag kan hålla med om…
För mig är sådan matematik lika med rena rama latinet. men man försöker i a f.
Det var hur som helst mycket intressant länkläsning här i tråden. 
P.S: Tyckte i a f att detta utryck lät för hejsigt i länken i inlägg #14:
Månflyg för skrivbordsastronauter
(Undra vad som menas med det, på svenska?) *rådlös*….
Det är en annan beskrivning av matematiken och mm bakom rymdfärderna
m a o förhoppningsvis vad som kommer att hända i verkligheten ur en matematikers/fyskikers vinkel
Ok! Tack för förklaringen leo