Om att vara förälder..
Lite OT här bara på kvällskvisten.
Hoppas ni tar detta på "rätt" sätt.
Det är absolut inte menat som klagomål.
Har ni tänkt på att vara förälder , och särskilt mamma -det innebär bland annat man ska vara kunnig i mycket, utan några som helst kurser eller förberedelser. Köper man en bil eller en dator, eller vilken elektrisk sak som helst, så får man med en instruktionsbok i bästa fall. Men det får man inte när man får barn. Då förväntas man kunna vara en bra och duktig förälder från start trots att man är trött och slut efter en nio månaders graviditet. Man ska vara betjänt, sjuksköterska, chaufför, frisör, tvätterska, bra på att trösta, vara diplomat och medla vid osämja, vara psykologisk och rättvis i alla lägen och olägen, man ska finnas till hands 24 timmar om dygnet, man ska kunna måla, rita, teckna, skriva, vara lärare i allehanda ämnen, man ska kunna datorer, diverse spel, laga näringsrik mat, sömmerska. Ja, you name it! Mycket är det man ska förväntas vara och göra när man är förälder egentligen. Och dessutom ska man orka ta hand om sig själv, vårda sina egna relationer och sitt hem därutöver.
Är det konstigt att man känner sig trött ibland, särskilt när man känner att orken inte räcker till alltid. Men ändå, på ett konstigt vis, så gör man allt detta utan att blinka. Det är självklart att göra det. För den absolut bästa belöningen på alltihopa, det är när man får den där sköna goa kramen av sitt barn och de talar om att man är världens bästa mamma! Kan man få ett bättre kvitto av sin lille arbetsgivare? 
Vad rätt du skrev, känner igen mig i allt du skrev.
En fin tråd! Dom är underbara våra barn
♥ Cogito, ergo sum ♥ May the force be with you ♥
Håll med om att vi får vara mycket när man är förälder, utan att man tänker på det?
Men som sagt det finns inget bättre psykiskt när man får kvittot som du säger. Helt suveränt
Var plastpappa till två killar för länge sedan den ena 7 och den andra 7 mån och det var det bästa jag varit med om
en av sakerna jag aldrig kommer att glömma var när mitt ex och jag satte oss i hallen och minsta grabben knallade för första gången mellan oss.
En vinglig gång och en skrattande grabb kommer med armarna utsträckta och bara trillar över en lycklig för att han klarade det
eller den äldre grabbens facination när han fick sitt första akvarium

# 3 Du har så rätt leo. Vilken härlig historia du berättar
Blir glad när jag läser vad du skriver.
Att uppskatta barn är verkligen något speciellt. Även om det är "andras" barn. Spelar ingen roll. Och att kunna glädjas med barnen i olika situationer är också något speciellt. Spelar ingen roll vilken "fascination" det än handlar om. För när man ser glädjen över något hos dem i deras ögon så kan man ju inte låta bli att glädjas med dem.
Jag brukar även säga att min son är min egen lille hjälte( nåja, liten och liten, han är 11 år..) och även bäste lärare i livet 
Fattar inte vad jag skulle gjort utan honom.
Det man kan fundera på är att få jobba med barn måste man ha utbildning, men det behöver man inte som förälder. Nu har jag ingen erfarenhet att vara förälder mer än att jag då och då fick ta hand om mina"sladdsyskon" och senare syskonbarn. För mig räcker det alldeles ypperligt
Jag fick tyvärr inte vara förälder så länge, men den tid vi fick i hop var underbart. Så jobbigt tycker jag inte heller att det var. Vi var ju två som hade hand om henne
Vet inte vad att skriva Eva, du har upplevt det värsta man kan som en förälder. Så just nu finner jag inga ord. Men alla mina tankar till dig.
# 6 EwaG, som medde säger så har du genomgått det absolut värsta som kan hända en. Jag beklagar verkligen. Jag har en väninna som upplevt samma sak som dig och jag vet vilket helvete som hon har genomlidit och genomlider fortfarande. Så jag kan bara göra mig en liten föreställning om din smärta som du måste leva med. Men jag är samtidigt glad för din skull att eran tid tillsammans var bra.
Mina tankar finns hos dig EwaG. Stor tröstekram till dig. 
#8 En sak är klar och det är att det går aldrig över. Och när pappan lämnar en i samma veva och går till en annan direkt gör det inte lättare. Men så är livet. Nu skulle ju inte din tråd handla om detta. Ber om ursäkt, men jag var inte riktigt nykter när jag skrev #6 och kände mej deppig.
#9 Inget att be om ursäkt för Eva, Vi gillar dig i alla lägen, lite på kanelen är även ok det med. Men bara lite på kanelen,,,,,,,,
#9 Ingen fara alls EwaG. Att vara förälder kan innebära många erfarenheter, även om det är tunga saker som att förlora ett barn. Så känn dig minst lika välkommen att berätta om detta. Gör inte mig något alls.
Då kan jag berätta för dig Ewa, att jag som 12 åring blev föräldralös helt och hållet istället. Och även fast det är över 30 år sedan, så saknar jag min far så att det gör ont i mig ibland. Så jag vet att sorg går aldrig över riktigt. Det är något man får lära sig att hantera och tackla och leva med hela livet.
Kram på dig igen EwaG!
#11 Tänk att man aldrig glömmer. Det kanske är en av våra svagheter, men samtidigt vår styrka.
# 12 Visst har du rätt i det du säger. Man vill ju samtidigt bevara minnet från sina nära och kära. Konsten är ju bara var man gör av sorgen, om man vänder den inåt, eller kanske hjälper man andra istället som befinner sig i samma situation? Men det är alldeles upp till var och en var man befinner sig i sorgearbetet och hur man orkar med. Allt har sin tid.
Jag tror samtidigt att det tar olika lång tid för människor att sörja någon som gått bort. Men bara för att man går vidare med livet, så betyder inte det att man glömmer dem som gått vidare.
Ja, mycket är det som sagt. 
Instämmer endast nu
Visst är det så.
Som vanligt är vi väldigt kloka vi tjejer här:-)
Ja visst är vi 
NU åker jag till sjukan med min dotter, kommer inte vara inne nu..
# 18 Nämen..vad har då hänt medde?
Hoppas det inte är något allvarligt
18 Vi håller tummar och tassar för samma sak härnere
Nej då inget allvarligt. Men det behövdes hjälp.
Ena minuten är hon en stor tjej som hon tror……….Med handväska och allt som hör till, för att ena minuten vara så korkat att stoppa in frigolit bitar i örorna!!!! Sen få lite panik då dom ej ramlar ut, och då petar in dom totalt. Så det vart öron/näsa doktorn. För att "dammsuga" hennes öron från frigolit
Det ska vara barn till det 
Jag kan skicka en drös öronpluggar om det behövs 
Det var iallafall inget jätteallvarligt
# 21 Men oj! Sånt kan vara nog så illa…Men tur ändå att det ordnade sig och ni fick ut det.
Öronplugg kanske skulle vara något!
Jod å allt gick bra, ett par hundringar senare och ren dammsugna öron, och även en stel häck!Sitta på akuten i flera timmar att vänta, sen 120 akut och bensin, Dyrt med frigolit! Vi fick ju åka till sjukhuset på andra sidan stan. Dom ända som öronakut. Så det gick inte med det stora sjukhuset som Södersjukhuset inte!! Bravo Sthlm.
Så din din tråd art verkligen lyckad nera!
Just nu gillar jag frolit helskarp
Puh…Blit trött bara av att läsa de du skriver om….
Hej och hå! Mycket ska det va…
Ja- Denna tråden verkar verkligen innehålla diverse föräldraupplevelser..Så det är bara att köra på 
Det kommer mera. Tösa min har inte haft en sommar utan ett flertal besök på sjukan. Shlm är inte det enklaste att få sjukvård i då det gäller barn, sen dessa vänte tider inte ovanligt med ca 5 till oändlighet
Samma med Malmö
En av grabbarna jag nämnde innan var hyperallergisk och fick åka till sjukhuset och andas kortison bla
och det kunde utan problem ta som skrivs ovan 5 h. det var nästan regel
tackochlov lättade det när han blev äldre och ni skulle sett honom när han fick sina första pannkakor gjorda på riktigt sätt . eller hans första jordgubbe
Lyckligare unge har jag aldrig sett
Misstänker att det är samma problem överallt i sommartid. Här tror jag vi får åka en bra bit nu under sommaren. Kan höra med Gittan sedan. Vi verkar ha tur för hennes barn verkar inte ha allergi och sedan är Gittans föräldrar otroliga med sina huskurer.
#27 Visst är det hemskt med våran sjukvård i bland? Tycker det är hemska med dessa vänte tider. Kan inte vara rimligt att barn och gamla ska behöva vänta på detta stt.
Men vad härligt det lät, om när han fick pannkakor och jordgubbar. Helt underbart!
Sjukvården har nog som allt annat som har med kommun, landsting och stat varit problematiskt att få kontakt med under semestertiden i alla år. Det är ju till och med svårt för polismakten. Om jag inte mistar mig så stänger de polisstationer på små platser och flyttar dessa poliser till större städer föratt täcka upp - rätta mig om jag har fel.
# 27 verkligen en solskenshistoria leo!
Visst är det för hemskt hur sjukvården har utvecklats..och även polisväsendet ja..
Polisen ja! Förr i tiden fanns det en station här i centrum, nu är det stäng endast NÄPO finns här. Så nu hinner bovarna ta hela affären med sig innnan dom hinner att kommer, förr han dom ju bara ta med sig halva,, även samma sak om att slå in både dörr och den bakom! Skandal för vårat område.
Sen är det ju också om dom kommer..
Låter som här..
Det är nog lika överallt. Kris, semester man kan kalla det vad man vill.
#34 Håller med. Det är nog så.
Nu säger jag god natt, då det vart avblåst av starten av rymdfärjan då det endast var några minuter kvar. Skit väder som här.
Hoppas vi se imorgon kl 0051
Krama henne från mej.