Svart hål
Vad innebär det rent fysiskt? ja en massa saker men jag skall ta ett enkelt sätt att beskriva det hela
Varje föremål i universum har en "flykthastighet" som ett föremål måste komma upp i för att kunna frigöra sig från föremålet (t ex en planet eller stjärna). Jorden har t ex en flykt hastighet på 11,9 km/s (eller 40.200 km/h). Det innebär att ett föremål måste komma upp i minst den hastigheten för att frigöra sig från jorden och ta sig ut i unviersum. Allt vi sänder upp från jorden som inte har denna hastighet faller antingen tillbaka till jorden eller fastnar i en omloppsbana runt jorden (se min artikel om omloppsbana)
Ju störe en planet eller föremål är dessto högre blir flykthastigheten pga. den gravitationskraft föremålet utverkar.
Om ett föremål har en så hög gravitationskraft att dess flykthastighet är större än 300.000 km/sekund innebär det att inte ens ljuset kan ta sig därifrån. Ljuset fastnar så att säga i föremålets gravitations grepp. Det gör att vi inte kan se föremålet överhuvudtaget och föremålet blir för oss ett "svart hål"
De enda föremål vi känner till som har så hög gravitation är jättestjärnor som havererat i en supernova och tryckt ihop sin massa så kompakt att dess gravitation kräver en större flykthastighet än 300.000 km/s
Egentligen är ljusets hastighet inte 300.000 km/s utan 299.792,4 km/s

Jag som har sjukdomen MS har vad läkarna kallar svarta hål i hjärnan. Först blev jag rädd när de berättade det, sedan blev jag lite road eftersom rymden alltid varit en hobby för mig. Men nu är jag åter rädd.
För de "svarta hålen" i hjärnan är delar som är döda i min hjärna. Vet fortfarande inte vad de påverkat, vad som dött. Men oftast hittar nervbanor nya vägar har jag lärt mig. Så det får väl vara en tröst. Förlåt att jag beklagar mig. /Vanessa
Kata(rina), f.d. Vanessa som är mitt mellannamn.

Vill bara klämma in att svart hål är en Kollapsad kropp.
♥ Cogito, ergo sum ♥ May the force be with you ♥
#1 Man kan ju dra likheter med svart hål i rymden då. Ett svart hål i rymden måste ju också på sätt och vis vara "död materia"?