Andromedagalaxen
Vid kärnan på Andromedas ligger ett svart hål, det är stort som jordens bana runt solen. Runt det rusar det en ring av massa röda stjärnor, och utanför denna en liten svärm av ännu snabbare blå stjärnor. Dessa fanasktiska blå stjärnor färdas med en fart som är då helt otroligt! 3,6 miljoner km/h.
Man kan säga att om Andromedas blåa stjärnor skulle kretsa runt jorden, skulle dom susa runt oss på bara helt enorma fyrtio sekunder. Vilket kan ju jämnföras med då månen som tar en månad för ett varv. Det kan man ju kalla hastighet eller hur?

♥ Cogito, ergo sum ♥ May the force be with you ♥
Någon som vet var jag kan se fina bilder?
Oj jisses! Vilken speed de hade..
Vill påstå det, den farten är nog tur att ni inte har då ni ute med mc;n
Weeehee…nä fydå! Då hade man ju tappat skallen..
Med all säkerhet!

Vilken fart! Andromedagalaxen är oerhört spännande, kanske för att det är vår granngalax :-)
#6Det ligger nog mycket i det då sa.
Men farten är otrolig.
Ja Andromeda namnet ligger mig varmt om hjärtat kan jag tala om, men hastigheten…näääääee…inte riktigt… 

Lyfter denna tråd, eftersom det ärgynnsamt just nu att titta på Andromeda.
Det är (som alla vet?) det enda objekt man på norra halvklotet kan se med blotta ögat och som ligger utanför Vintergatan
Leta med hjälp av en stjärnkarta upp kvadranten i Pegasus. Ganska lätt att lokalisera, syns i syd till sydost på kvällen så här i början av oktober. Gå ut två stjärnor åt öster från nordvästra hörnet ("Tistelstången" - lite som en förstorad Karlavagn). Gå därifrån två stjärnor åt väster eller nordväst. Strax till höger om denna ligger Andromeda. Ser förstås bara ut som en liten suddig fläck, men tanken på att ljuset man ser har färdats i 2,5 milj år gör att tanken svindlar.
Redan i en vanlig kikare ser man tydligt att det är en oval form på A. Ett teleskop är förstås ändå bättre - om man hade något!
God jakt!

Karta:

Toppen Mark
Nu är det bara att ge sig ut och leta efter Andromeda. Nu har vi alla karta och då ska vi väl inte missa den.
Vore jättekul om någon skrev in om och hur det gick med sökandet!
Tack så mycket Mark för karta och allt!! Här ska sökas
bara det är stjärnklart förstås…
Sak nog sruva ihop tösens teleskop under kvällen

Otroligt! Jättebra information, Medde. Och Mark. 
Vi ska skruva ihop teleskopet nu jag och tösen, för att börja titta på den stjärnklara himlen.
Ja just ja! Ska kika ut få se om det är stjärnklart!
#17 Här är det just nu hur klart som helst. Vilken bådar gott för en stund vid teleskopet.
Tror jag säkert. Ska genast kila och kolla om vi också har klart väder.. Återkommer strax.
Isåfall blir det att ta fram kartan.
#19 Marks karta är toppen, följ den till punkt och pricka som kommer du att hitta dit.
Ska bli det 
#21 Tala om hur det gick sedan nera. Så nyfiken om ni lyckades hitta rätt.
Har just varit ute för att kolla himlen och tyvärr så var det en grå hinna på himlen just nu. Såg en och annan stjärna rätt suddigt.
( Missuppfatta ej detta..he-he
) Så vi får göra ett nytt försök sen när det är helt klart väder.
#23 Hoppas på bättre tur i morgon då
Precis. Bättre stjärntur imorgon. 
#25 Klart det kommer att bli det.
Ser ni inte på Space Cowboys nu på Tv?
Nej Ingen tv på här. Har däremot spelat in program om Mayafolket som var mellan kl 20-21.
Ok! Men denna film är hur bra som helst.
Hur hinner du med att se film samtidgit som du skriver här?
Skämtar bara….Antar att du sett den innan? Ska försöka se den vid tillfälle. Har inte sett den vad jag vet.
#29 Si så där ett flertal ggr, har även DVD. Så klart!
Kanske man kan få låna?
#31 Visst! Men kan även passa på att säga denna film kommer med en kvällstidning som just nu har en ny Clintan film i veckan. Space Cowboys kommer att komma med i den samlingen.

Ja, då har jag sett Andromedagalaxen. Men jag kunde bara se den i kikare. Det är imponerande hur många stjärnor man egentligen ser bara i en enkel kikare jämför med blotta ögat.
När ljuset från Andromedagalaxen sändes ut var det ungefär när de första varianterna av släktet Homo uppstod på jorden, föregångarna till människan. Man kan ju undra hur det ser ut här när ljuset som sänds ut idag når fram till jorden?
# 32 Tack för tipset medde. 
Dismoln skymde de fina stjärnorna ikväll med. Annars så har det varit rätt hyfsat klart idag. Molnade på under e m.

#33 Svinlande tanke!
Stefan - Modellbyggare

Ja visst är det svindlande!
Ska man se A utan kikare får det vara bra yttre förhållanden - inga störande ljus osv. Men det går!
Hittade denna intressanat tråd som är värd att ses över igen. Jag tycker att denna är spännande att läsa om.
Det finns mycket bra länkar här i. 
Måste in på länkarna igen, kul att återse och även friska upp minnet.
Måste då säga att jag fortfarande är helimpad av hastigheten som det skrivs om inlägg# 0
3,6 miljoner km/h - WOW säger jag bara 
Visst är det enormt. alla hastigheter och storlekar.
En fråga gjorde inte Buran en bra tråd om storlekarna med bilder på olika planeter? Någon som minns vad den tråden hette?
Jag hittade denna igår, men bilderna låg inte kvar. Jag kan söka rätt på den igen . Kanske ni kan se den.
se?
http://www.cv.nrao.edu/course/astr534/images/Andromeda.jpg
http://www.nasa.gov/centers/goddard/images/content/134034main_20050921_hst_bluelight.jpg
http://a52.g.akamaitech.net/f/52/827/1d/www.space.com/images/050920_andromeda_stars_02.jpg
http://www.sdss.org/news/releases/PR_AndIXINT-hm.jpg
http://listverse.com/wp-content/uploads/2007/11/andromeda.jpg
Andromeda har även planeter som liknar dem i vårat solsystem men med en liten annorlunda färg. Jorden finns även på Andromeda men imed ett helt annat utseende och är en av många orsaker kring varför forskare kallar den galaxen för vår tvilling galax. Personligen är andromeda ingen favoritgalax för min del, den är för lik Milkyway. En galax som specielt intresserar mig är Pinwheel Galaxy (Messier 101) som är två gånger vintergatan och tros ha kolliderat med en annan galax många år sedan, oerhört intressant galax att läsa om för den som är galax intresserad.
# 44 Det var fina bilder i länkarna
Ska gå in och titta på länkarna. Kul att se vad som finns där i

Puttar upp även den här. Men obs att det inte finns några bevis för planeter i Andromeda! Än!
Det kanske kommer 
Toppen att du hittade på tråden Mark
Ja det var great!! Men kan man se pegasus med blotta ögat? För isåfall borde det ju finnas en liten förhoppning om att se andromeda galaxen med ?
Sajtvärd för Sport iFokus & Datorspel iFokus & Inget iFokus.
SM-Guld: 1965, 2003, 2005, 2016 & 2019 CHL: 2016, 2017, 2019 & 2020
Med vänlig hälsning Brian

#50 Ja Pegasus är en stjärnbild (eller egentligen en del av den större stjärnbilden Andromeda), den är mycket lätt att se, starka stjärnor. Men man behöver förstås en stjärnkarta för att hitta den om man inte vet var den ligger. Den sk kvadranten (stora fyrkanten) i Pegasus är lätt att känna igen. Pegasus påminner lite om en större upplaga av Karlavagnen, som de flesta känner igen.
Galaxen Andromeda har fått sitt namn för att den syns i stjärnbilden Andromeda. Den går också att se utan kikare, men då måste förhållandena vara bra, inget störand ljus osv. Sen måste man veta precis var man ska titta. Då kan man se en svag suddig liten fläck, ser inte ut som en stjärna alltså. Se kartskiss längre upp. (se inlägg #9)
Faktiskt det enda objekt man kan se på norra halvklotet utan hjälpmedel och som ligger utanför Vintergatan. Tänk då på att det du ser ligger ca 2½ miljoner ljusår bort!! Och att den susar fram med 3 600 000 km/tim!
# 51 Oj, det var ingen dålig hastighet 
wow.. Man tackar väldigt mycket! Får plugga på den lilla kartan och ge mig ut en kväll :)
nera, det är väl inte så mycket ;) jag cyklar snabbare…hahah :P *fniss*
# 53 Det skulle jag vilja se 
Jag kan ha en liten audition för dig :) Säg en tid och plats bara :P 
Gör en tubis 
#56 Bra idée med tubis
Kan ni kanske förklara för mig vad tubis är :$:D ?
en youtubefilm 
Sorry GinieMusik
Ibland så tror man att alla andra ska fatta vad man menar. Bra att du frågar 
Alla frågor är välkommna.
Om man inte frågar lär man sig inget :). Jag har lärt mig mycket under den lilla tid jag har varit här :). Och ni behvöver inte kalla mig "GinieMusic" Det räcker med Ginie eller bara Brian. Ni kan ju välja :) Lite enklare att skriva än GInieMusic bara :P :) 
Tack för att ni förklarade :D !
Brian låter toppen! Kort och bra 
Brian toppen från mig med!
Great, då är det Brian som gäller :D ! Kan tänka mig att det är lite jobbigt att skriva GinieMusic hela tiden