Hej, jag heter Vanessa.
Jag är en uttåtriktad "tjej" (borde nog inse att vid 40 kanske man inte längre är tjej…) som älskar livet, familjen, mina jobb som jag hade innan jag blev sjukskriven.
Mina jobb kretsar runt mina intressen, skrivande och musik. Så jag blev copywriter (reklamskribent) och jobbar med konsertsäkerhet. Där mötte jag min man också för 12 år sedan :-).
Sedan så älskar jag katter och vill satsa på djurskydd som skribent. Jag är volontär för föreningen Djurhjälpen, samt har jobbat lite med Djurskyddet Sverige.
Det var min presentation. Hoppas att fler hänger på :-). /Vanessa
Kata(rina), f.d. Vanessa som är mitt mellannamn.

Jag heter Kaj och har alltid varit intresserad av främst fysik men då även Astronomi som ligger i närheten av fysikens område.
Är inte på något sett utbildad inom området utan har lärt mig genom att över åren läsa en massa böcker och tidsskrifter. Jag gilar att försöka dra egna slutsatser utifrån olika problemställningar och där kommer ofatst fysiken in som på lägsta nivå kan ge svar på saker som annars kan verka omöjliga att förstå.

Hej!
Mitt namn är Caroline, jag är 17 år och går andra året på gymnasiet i Vetlanda. Programmet jag läser heter Hantverksprogrammet och min inriktning är florist. Efter gymnasiet tänker jag läsa vidare till inredare:)
Mina största intressen är växter, djur, musik, inredning och att skapa med händerna.
Jag är Medarbetare på Sheltie.ifokus och Astronomi.ifokus, och trivs jättebra:)
Jag har alltid varit väldigt intresserad av astronomi, och har alltid en massa frågor om rymden och universum och lite till. ;)
Ja, det var allt jag kommer på just nu:)
Kramar//Carro
Oscar heter jag, 27 år gammal. Pluggar just nu till sjökapten på Chalmers här i Göteborg. Är också copywriter men har lagt skrivandet tillfälligt på hyllan till förmån för mitt största intresse; havet.
Började intressera mig för rymden vid 5 års ålder då jag fick min första stjärnkarta. Kan fortfarande minnas den härliga känslan av nackspärr efter timmar med blicken riktad mot det stora mystiska stjärnhavet där ute :). Sedan dess har jag insupit åtskilliga böcker och texter om allt som har med universums skapelse och fortlevnad att göra.
Sitter gärna och filosoferar över hur allt hänger ihop. Kanske försöker jag förstå vad oändlighet verkligen är. Jag tror i alla fall att det är det som gör att jag älskar både rymden och havet; deras mäktighet får en att känna sig så oändligt liten.

Hej, Oscar, vad trevligt att hitta en copywriter och rymdälskare som jag. Började också som ung med rymdfascinationen. Studerade stjärnorna, sa hej till månen som var så vacker och så tecknade jag och min bästis super… kvinnor.
Har en konstigt förhållande till havet, älskar det, men avskyr att vara ute på det i stora båtar, mindre går bättre. Har svårt för större båtar för jag är kontrollfreak, och när kapten sköter det hela utan min närvaro så har jag inte kontroll. Skulle nöja mig med att sitta i styrhytten :-). Sedan så har jag höjdskräck, och att inte se var botten är, är värre än att sitta i ett högt torn. Där ser jag ivarje fall marken.
Älskar dock hav, och är otroligt intresserad av djuphaven som är mindre utforskade än rymden. Så mig skulle ni nog kunna hitta i en ubåt för att studera bottnen och det otroliga djurlivet där och så vidare. Om jag fick ha lite inbillad kontroll :-).
Då kanske vi träffas här lite mer. Som Medarbetare, så ska jag också skriva om planeten jorden. Däribland haven. Då kanske man kan få bra input på det av dig. /Vanessa
Ja det gör vi säkert. Bara att ropa om det är något jag kan hjälpa till med.

Tack :-). /Vanessa
Ger denna tråd en puff upp eftersom det kommit in nya medlemmar och denna var framme precis vi kommit ut live. Vore så kul att få kanske en liten presentation.
♥ Cogito, ergo sum ♥ May the force be with you ♥

Jag heter Stefani och vissa kanske känner igen mig som Stefi från r8forumet eller Buco i stallet.se.. Jag har precis fyllt 14 år, idag, den 18:e Frebruari. ^^ Min passion är hästar, hundar, musik, foto och astronomi. Jag är väldigt flummig men också seriös. Öm… Nåt mer ni vill veta? xP
Grattis på födelsedag! Jag är god vän med casiopeia från r8!

#10 Tack! ^^) Åh, Casiopoeia är ju snäll. :D
#11 Hon är en pärla!

Grattis på födelsedagen, en dag i efterskott. /Vanessa

Bättre sent än aldrig!!!!!!!! Nu e jag här! 
Ingo var namnet, förtidspensionerad djurvårdare med specialitet inom herpetologin (läran om amfibierna och reptilerna) Fyller 40 senare i år å livet kretsar kring djur, natur, djur, familj, djur åsså lite djur då…. Väl mött allesammans, å du Vanessa!! Glömde du inte att presentera dej som skyddsängel åxå?? 
#14 Så otroligt kul att se dig här. Välkommen!
(Ps,glöm inte att det var jag som körde bilen då ni skulle in på polishögskolan. Men kan hålla med dig om Vanessa.Ds)
Tar bort denna och ska uppdatera min presentation.

#15 Men du hade mig som levande GPS :-). Lite mer korrekt än den Wassago hade. Fast skyddsängel det är jag inte. Nu är det jag som behöver skyddas känns det som. /Vanessa
Så har jag inte tänk, en levande GPS
. Det är ju hur bra som helst.

Jag är Värmlänningt, det har nog framgått. Jobbar som systemutvecklare av främst kalkylsystem i vid mening. Statistik, program för uppföljning, system för att samla och sammanställa resultat och utvecklingsprognoser. Jobbar i Oracle, men även enklare system i tex Excel. Även presentationer av olika slag. Från början ingen data"expert" utan väg- och vattenbyggare, och jobbade mycket med miljövård och trafik.
övre medelåldern, familj med fru och vuxna barn och t o m fyra barnbarn. Många intressen(utöver barnbarnen), t ex astronomi - eller naturvetenskap över huvud taget. Även helt andra saker som släktforskning och i anknytning till det byggde- och kulturhistoria
Räcker kanske, annars finns det mycket annat: musik (dock långt ifrån allt), islandshästar, arkeologi, natur och naturvård, fågelskådning… listan kan bli lång…
Och så att bara vara i min lilla stuga på Västkusten förstås!!

Den var inte min!!! GPSN alltså!! Å jag har givetvis inte glömt att du körde bilen medde!!!!! 
Kul att vara här!!

Hej! Jag har varit intresserad av rymden ett bra tag och är nyfiken på om det finns liv där ute någonstans.

Hej, Rockyboy, välkommen hit. Ja, liv i rymden är vi alla överrens om finns. Men sedan så handlar det om hur livet ser ut/är. /Vanessa
Rockyboy välkommen hit:-)

Tjohopp :) Även jag är ny, hittade precis hit! :D
Är en sörmlänningstjej på 16 (snart 17) år som älskar astronomi, och har alltid gjort det :D Ett sånt otroligt fashinerande ämne, är verkligen glad att jag fann denna sida :)
Skrev för bara några veckor sen ett skolarbete om galaxer, vilket var riktigt intressant :)
Jag går första året på Naturvetenskapliga linjen och har lite blandade intressen så som musik, djur och natur :)
Det känns som att jag har någon naturlig "förbindning" med stjärnorna, kanske låter helfjantigt, men det känns bara så 

Glömde säga, mitt namn är Matilda ;)
Ha det bra :)
#25 Välkommen in till oss här på astronomi, Hoppas vi kommer att få se mycket av dig här bland våra trådar. Ditt skolarbete vore jättkul att få veta mer om, hoppas du skriver kanske lite om det här. Att känna du har någon "förbindning" med stjärnorna så är du nog inte ensam om det här inne! Så hjärtligt välkommen igen!
Hej.Jag är från Medelpad. Väldigt intresserad av astronomi, men mest är jag här för min dotters skull. Hon är Autist och har pratat om rymden sedan hon lärde sej prata, nu är hon 28.Jag är här för att lära mej mer och kunna svara på hennes aldrigt sinande frågor. Jag brukar hålla mej upp to date med hennes böcker och vetenskapstidningar,men har mer att lära. Det blir väl mera att jag läser vad andra kan.Törs inte lägga mej i sånt jag inte dominerar.
Cris sajtvärd på Livskvalitet & Utomjordiskt.
Hemsida www.livskvalitet-2.se kliv in!
Varför står mina fötter på jorden när resten av min kropp är ute i rymden.
#27 Hjärtligt välkommen hit in till oss. Hoppas du kommer att trivas här. Om det är något din dotter undrar över, så ställ hur mycket frågor du vill. Finns inga dumma frågor alls. Det är bara att fråga på. Känn aldrig att du inte kan lägga dig i här när vi pratar i trådarna, det är bara kul om du är med och deltar.//medde
Välkommen till oss Cristine, vi svarar gärna på frågor.
Värd: för Astrologi. Medis: för Astronomi, Filosofi & Finland

#26 Tack! :) Ska se om jag har nåt att tillföra till någon tråd, hah ;) Till en början lär jag bara läsa och lära mig nya grejer :) Men jag blir nog mer aktiv skribent här inom kort känner jag på mig :)
#30 Ser fram imot det.
Tack ska ni ha! Här kommer då en fråga:Solvindarna som kastar ut laddade partiklar i rymden(solstorm) kommer dom från solens kärna eller är det från ytan?
Medde// Flyttar ut denna fråga även till en egen tråd, så ingen missar den här , om det är fler som har ett bra svar till din fråga.
Cris sajtvärd på Livskvalitet & Utomjordiskt.
Hemsida www.livskvalitet-2.se kliv in!
Varför står mina fötter på jorden när resten av min kropp är ute i rymden.
Från solen blandas koronan upp med solvinden, och en ström av laddade partiklar (protoner/eloktroner) Som flödar ut från solsystemet. Koronamassutkastningar är väldiga plastbubblor som innhåller miljontals ton materia, och som då kastas ut från solytan, genom koronan och ut i rymden. Hoppas det var detta du menade.

Då får jag väl också komma med en liten presentation.
Kvinna från Malmö förmodligen äldsten i gänget, född 1947. Förtidspensionär sedan 1998 pga fibromyalgi och morbus dercum. Dessförinnan jobbade jag som sekreterare/administratör/ekonom.
Rymden har alltid fashionerat mig av någon anledning. 1978 på en sekreterarutbildning skulle vi lära oss hålla föredrag. Då valde jag ämnet "Vårt solsystem" och redovisade alla planeterna. Samma redovisning använde jag 1985 då jag läste engelska, men då på engelska naturligtvis :-)
I början på 70-talet målade jag väldigt mycket motiv med planeter och rymdmotiv. Ja ett av mina intressen är oljemålning :-)
Och så är jag tarottolkare….
#34 Tror inte du äldst i gänget:-) Förlåt mig nu, vart så nyfiken har du någon av dina målningar på foto? Vart så nyfiken.

Nej tyvärr så hade jag ingen kamera på den tiden. Har inte någon tavla kvar heller eftersom de alla blev sålda. Vad gäller rymdmålningarna alltså. Annars så finns lite av mina målningar här:
Oj! Vad spännande, ska genast över och titta där inne.
Tack för titten, helt underbara tavlor. Verkligen!! Så kul att se lite även från grekland då jag varit på cypern, gillar mycket av den grekiska miljön. Kommer att titta in på denna sida flera gånger absolut och njuta en stund.

Tackar så mycket :-)
Visst är detta fina miljöer som skapar stor inspiration!
#39 Sannt som sagt. Men vackra är dom dina tavlor.
Men Ayena vilka fina tavlor!! WOW!! Du är ju jätteduktig!!
Greklandfantast är jag och min karl med kan jag säga. Vi gifte oss t o m i Grekland i Athen/Pireus för 13 år sedan..( Han är svensk) Vi kände bara inte för att ha ett traditionellt svenskt bröllop..Ville bara berätta apropå Grekland…
#41 Vilket härligt bröllop det måste ha varit, är ju Grekfantast med.

Hej på er allihop *vinkar*
Här har ni mej, en stollig mamma i sina bästa år med massor av humor. Gillar att diskutera det mesta mellan himmel o jord, är öppen för så gott som allt, dömmer ingen för ord eller tro.
Brukar vanligtvis läsa mer än skriva då jag inte tycker att jag kan uttrycka mej ordentligt i skrift. Men på den här sidan har jag "pratat" lite då jag tycker att detta ämne är himla intressant.
Andlighet är min sak här i livet, men jag tycker på något sätt att allt hör ihop i det stora hela. Mitt ledordspråk här i livet är… behandla andra såsom du själv vill bli behandlad.
Undrar ni över något så tveka inte att fråga, jag är en helt vanlig bonnsvensson, helt ofarlig 
#43 Vilken härlig presentation:-) Kul att du känner att du kan "prata"här hos oss, hoppas du kommer att prata mycket här. Ser fram imot att möta dig ute bland våra trådar, och kanske dina egna trådar här. Välkommen!

Tackar! *bugar*
Det va just den känslan som kom när jag började "kolla" in sidan, att här skulle jag trivas, jag gillade "stämningen".
Massor av intressant läsning, jag vet inte riktigt vart jag ska börja, känner att jag tar en bit här o en där istället för o läsa ordentligt (som ett barn på julafton) 

#43 "som ett barn på julafton" ! Passar nästan in på tråden Smart sagt! I alla fall roligt. Tror det blir jättekul att ha dig här!
Mark

Tack Mark! Lite julaftonslikt är det med all superintressant läsning.
Ämnet är ju så enormt stort och kan ge upphov till oändliga diskussioner.
Tack för alla fina ord, vi är glad att du kommit in till oss, verkligen!
Ger denna tråd en puff uppåt då det kommit in en hel del nya medlemmar här. Vilket är jättekul. Ser fram imot att möta er alla i trådarna här på sajten eller i era egna trådar ni startat upp.
Tjenna tjabba hallon på er!
Jag är en kille på 36 som har varit intresserad av astronomi bra länge,försöker läsa på lite om det då jag kan.Vilket för det mesta inte blir så mycket.
#51 Då har du chansen att få läsa på lite här hos oss.

Fniss, här får du chansen att läsa en massa. Både små och stora saker. Allt från intressanta planeter, första stegen på månen eller universums oändlighet. /Vanessa
#53 Kan bara hålla med Vanessa!
Puffar fram denna tråd, då det kommit in nya medlemmar här, så vore det jättekul om ni ville kanske skriva ett hej här.
Inget tvång alls, men vore kul.

Hej Hej! Tjej som passerat de tjugo och bor i södra Sverige, har varit intresserad av astronomi sen barnsben.
Jag pluggar inom ett naturvetenskapligt ämne och ägnar fritiden åt att vara ute i naturen, naturvetenskap,är särskilt intresserad av biologi och fysik. Familjen och mina katter är också väldigt viktiga och jag är periodvis engagerad i hemlösingar.
Så fort det är stjärnklart tar jag fram stjärnkartan och tittar:-)
Är intresserad av andlighet också och är inne och snurrar på häxor ibland…

Välkommen hit Darkmoonia. /Vanessa
Darkmoonia! Välkommen:-)
# 58 Välkommen säger jag med 

Tack för det :-)
Lyfter upp denna tråd, då det kommit in nya medlemmar, vilket är så kul! Välkommen in hit.
Har inte presenterat mig innan så det gör jag här och nu. Leo det är jag 42 år gammal och jag bor i södra skåne med 2 illrar och det var så jag fann iFokus sen dök det ju upp en sajt med möjligheter att klistra ihop fingrar och dyligt nämligen Modellbygge och ett par av oss har ju hittat hit oxå. Jag har inget brinnande intresse för detta utan mer av en allmän nyfikenhet och vetgirighet som gör att jag är här emellanåt. som andra har skrivit så har man ju alltid tyckt att det var lite spännande med rymden (hade bla en karta med mynt som var präglade med olika rymdhändelser när jag var liten) och naturligtvis finns det ju modeller som man skulle kunna tänka sig att bygga på temat. Det var lite om mig
Har ej skrivit nått här..
Så då är de dags för en liten rad.
Är en kille på 30år bor i Småland.
Flyg Rymd Sport Byggmodeller är bara några av mina
intressen..
Gillar även att kika på film..
Och musikväg så är de ju då Hårdrock som ja
lyssnar på här hemma..
Sen tycker jag om djur oxå..
Rymden tycker jag är så fascinerande..
Jättekul att få vara medlem här och lära sig..
Tack än en ggr medde och alla som är här för en
underbar sida..
Henke

Välkomna hit. Trevligt att få läsa om er. Nyfikenhet och vetgirighet tycker jag låter bra. Precis som hårdrock låter bra :-). /Vanessa
#64 Måste säga att dessa modeller jag sett i tråden som Heneke29 startade. Man har sina funderingar att faktiskt testa att börja göra en för att se hur det blir och bara få den att växa fram. Men det blir väl en skämt av modellen jag testar på. Då jag sett er modellbyggare göra så vackra. Men det är klart "färjan"Silja line är ju en väldigt fin och kul skapelse. Helt underbar helt enkelt!
#65 Tack Henke29 För dina fina ord, gjorde mig väldigt glad:-)
Jag tog bort min gamla presentation i denna tråd, för den lät så tråkig..ha ha,,
Så jag börjar om på nytt här:
Jag heter Carina och är 45 år. Jag är en naturälskande Nasafantast som är helsåld på att ta naturfoton, läsa om rymdfart, rymden och universum. Även livsfilosofi och andevärlden ligger mig varmt om hjärtat.
Är medarbetare här hos medde på Astronomi, hos leo på Motorcykel , Och även inne på Ursprungsfolk och så Djurparker ifocus som också medde har.

Hej.
Jag heter Brian och är 17 år. Studerar på en IT-Linje som heter Portalen. På min fritid gör jag egen musik och jag har en hemsida där ni kan få lyssna på den om ni vill. Jag har alltid gillat universum och rymden och speciellt alla planeter. Min absoluta favorit är ju ändå Saturnus med dess ringar. Häftigt ! Så..Är det något mer ni vill veta så är det bara att fråga :)
Sajtvärd för Sport iFokus & Datorspel iFokus & Inget iFokus.
SM-Guld: 1965, 2003, 2005, 2016 & 2019 CHL: 2016, 2017, 2019 & 2020
Med vänlig hälsning Brian
#69 Hej! Så så bra det blev.Kul att du hittade in hit och skrev en rad.
Mvh medde
# 69 Hej och välkommen! Kul att du presenterade dig. 
Sätt gärna ut din hemsida så vi får lyssna till din musik. Är idel öra
#69 Du kan ju även lägga en länk inne på din personliga sida. 
Det gör jag. LÄgger in en länk här med :)
# 73 Vad roligt att du delar med dig GinieMusik! Du /ni är ju jätteduktiga 
Är det inte svårt förresten att hitta på ord som stämmer sådär när man rappar ( eller vad kallar ni eran musikstil?) Förlåt en okunnig…
Hur som helst så var det hur kul som helst att du delade med dig av vad du sysslar med
Blir liksom lite mera "personligare" då så att säga.
Tack!
#73 Kommer kika in även jag för att titta och lyssna. Tack för du delar med dig
För all del ! :)
Du menar att hitta "rimmen". Det beror lite på vad det är för typ av text man skriver faktiskt.
OCh jag tackar alla som gillar det jag gör :)
Ja just det. Hitta rimmen ja. Eller "raimsen"…nu har jag stavat rakt av som det uttalas bara 
Är det samma sak eller?
(Har nämligen hört detta uttryck förut i andra sammanhang, nu när du säger det.)
Jag är ny här och tittar nyfiket runt lite ,,har många frågor och har alltid varit intresserad av rymden och allt vad den kan tänkas innehålla..
Laila heter jag och brukar mest hålla till inne på ÖN …vill ni veta mer så kika gärna in på min personliga sajt
U R us
#78 Hjärtligt välkommen in hit!
Hej! Här har ni en stolt knäppis på 36 år boendes i dalsland. Jag är småbarns mamma och lärare till yrket. Vad gör jag då här? tja söker kunskap kanske - det är ju aldrig försent att lära och att höra andras syn på saker å ting är lärorikt.
Mvh. Silverhuldra
#80 Hej och hjärtlig välkommen.
Tack medde, känns bra å få ett välkommnande.
Mvh. Silverhuldra
Hoppas vi träffas mer i bland våra trådar härinne, eller varför inte en av dina egna trådar här på sajten.
Välkommen:-)
#77 Haha! Där fick du mig att skratta gott :). Hmm.. Ja rhymes´n kan man också säga :). Det är väl mer ett slang eller så skulle jag kunna tänka mig.
Välkommen både Choklad och silverhuldra. Säger som medde att jag hoppas också att ni kommer med många frågor och vet ni nåt som inte vi vet - så dela gärna med er ang astronmiämnet 
# 84 Roligt att man kan glädja sina medmänniskor
Huvudsaken att du förstod vad jag menade.
Välkommna!

Värd: för Astrologi. Medis: för Astronomi, Filosofi & Finland
Japp det är det ;)