NASAs raketuppskjutning
Jag tillhör den generation som i vuxen ålder fått uppleva mänsklighetens utforskning av rymden. Det har varit facinerande. Men en sak har jag funderat över.
Då NASA skjuter upp Discovery, så strax efter start bör det hela att vrida på sig. Varför. Varje rörelse som är onödig borde ta kraft från uppskjutningen. Varför ställs inte hela raketen med Discovery i ett sådant läge att vridningen ej sker?
För det kan väl inte ha att göra med samma sak som när man skjuter en gevärskula. Vridningen behövs där för att kulan skall hålla riktningen.
Tom
//Tom-B har överlåtit värdskapet för Fiske Ifokus till Hera.
Hej Tom-B! Kul att du kikade in här
Välkommen hit.
Tyvärr så kan jag inte svara på din fråga. Men det finns säkerligen någon annan kunnig på den fronten ang din undran.
# 2 Ja visst är det. Kan bara instämma 
Man måste fråga för att få veta. Eller som de sa förr på TV programmet Hjärnkontoret: "Fråga mycket, så får du veta mycket" 
( förhoppningsvis)

Det var ingen lätt fråga att svar på! Mina kunskaper är inte så stora som jag skulle önska. Tror att det finns någon annan som har läst aerodynamik och kan förklara mer "vetenskapligt". Ser man på skillnaden på raketer som flyger inom atmosfären så kräver de ofta fenor för att kunna styra medan du inte har det på raketer som flyger ut i rymden. Det gäller att tyngdpunkten ligger i rätt linje i förhållandet till dragkraften annars viker den av snabbt ner mot marken igen. Någonstans där finns nog svaret. Även von Brauns V2 från WW2 startade i upprätt läge för att sedan ta kurs (det var i och för sig inte med någon större precision som de flög utan man "siktade" grovt) mot det tänkta målet.
Stefan - Modellbyggare

Brauns V2 och Jupiter C stog faktiskt på en roterande platform, styrsystemet i V2 hade en förprogramerad bana så man fick vrida raket för att få banans slut på rätt ställe (läs någonstans i England)
Ska försöka mej på att förklara skyttelns roll vid start men jag måste översätta lite engelska först, återkommer.
En sak att tänka på är att startplatan byggdes för månlandningarna och inte för resor med skytteln till ISS. Saturn V var en rund raket som inte hade behov av att "snura" vid start. Skytteln fick ärva infrastrukturen efter Saturn V.
"den här är en annan, en Airfix"

OK! Intressant med mer info!
Tom
Jag ska försöka att förklara varför den vrider sig i ryggläge.
Orsaken till att skytteln vrider sig ligger i konstruktionen. I startögonblicket kommer huvuddelen av de 44.000.000 hästkrafterna från de fasta raketerna, de som sitter vid sidan av den stora tanken. Det naturliga vore att skytteln då skulle tippa över, på grund av att dessa inte sitter under tyngdpunkten.
Detta kompenserar man med att köra vätskemotorerna så pass hårt att detta vridande moment upphävs.
När skytteln passerat den tätare delen av atmosfären så släpper den de bägge raketerna med fast bränsle. När sedan den fortsätter med motorerna för flytande bränsle, så skulle den normalt tippa över på "magen" istället, där den tunga bränsletanken är. Detta kompenseras då genom att skyttelns motorer är vinklade snett upp mot stjärtfenan och ger upphov till ett vridmoment som upphäver och ballanserar det som kommer från tanken på "magen".
Förstod ni?
Värd: för Astrologi. Medis: för Astronomi, Filosofi & Finland
Vad bra att du fått flera förklaringar Tom-B 

En rättelse, Saturn V hade tydligen också ett roll program vid start.
Ska undersöka saken närmare 
"den här är en annan, en Airfix"

Förstod i stort sett, ja. Det var skrivet så även en lekman förstod orsaken utan att behöva sätta sig in i en massa tekniska detaljer.
Bra och Tack!
Tom