Astronomi iFokus

Astronomi

Etikettstjärnor
Läst 2021 ggr
Farwuq
0

Orion, usch då!

I morse medan jag travade mot mitt arbete så passade jag på att granska den gryende himlen och då såg jag det som allttid får mig att rysa lite granna.

För första gången denna säsong såg jag stjärnbilden Orion. Orion förebådar alltid vinter och kyla enlig mitt sätt att se. Här på norra halvklotet ser man Orion bara under vinterhalvåret. 

Ni vet väl att namnet Orion kommer från den grekiska mytologin och att han var en jägare som var så stark att ingen kunde döda honom! När jag var barn så var det en av de första stjärnbilderna som jag fick lära mig och det omtalades också att de tre stjärnor som utgör bältet runt jägarens midja kallades för "De Tre Vise Männen"! 

Lite kuriosa: Av de 22 ljusstarkaste stjärnor som kan ses från Sverige, ingår fem i stjärnbilden Orion!

Värd: för Astrologi. Medis: för Astronomi, Filosofi & Finland

StefanW
0

Orion var den andra stjärnbilden som jag lärde barnen att hitta efter karlavagnen. Så för mig är det bara roligt att se den och framför allt när barnen pekar upp mot himlen och talar om vad de ser. Vintern är i antågande, men då skall man tända en brasa och bara mysa och njuta, var årstid har sin tjusning.

Stefan - Modellbyggare

nera
0

Instämmer med föregående talare. Gillar vintern och visst har alla årstider sin tjusning.

Det är intressant att titta på stjärnbilderna om man har möjlighet. Skrattande

sissie
0

Är inte så bra på det där med stjärnbilder. Minns att en pappa till en barndomskompis hade ett stjärnparaply. När man fälde upp den och riktade paraplyets spets mot polstjärnan så kunde man med hjälp av insidan på paraplyet hitta de olika stjärnbilderna.

Nystartad sajt om jänkare! CoolWrooom!

Amerikanska Bilar

Pontiacsgirls blogg

medde
0

#3 Vilken härlig förklaring.

♥ Cogito, ergo sum ♥ May the force be with you ♥