Astronomi iFokus

Astronomi

Etikett: stjärnor
Läst 721 ggr
medde
0

Lika stjärnor/Olika tolkningar

Det finns massa olika tolkningar på samma stjärnor. Vi ser ju samma stjärna men tolkar den med våran egen kultur.

Orion är ett exempel. Enligt grekerna föreställde detta den stora krigaren Orion, som skröt vilt om att han kunde döda alla våra djur på jorden. Men detta fick han straff för av jordgudinnan som dödade han med ett skorpionstick.

I Japan kallas denna stärnbild  för kimonoärmsstjärnorna (Sode Boshi) Detta påminner om de långa ärmarna på en kvinnas kimono, när armarna faller mjukt nedåt mot den södra stjärnhimlen.

Det gamla forna egypten var stärnorna Osiris, ljusets gud. Hans ondsinte broder Set ( Mörkrets gud) han mördade Osiris. Gudinnan Isis gjorde Osiris till odödlig i form av himmelsk mumie.

♥ Cogito, ergo sum ♥ May the force be with you ♥

medde
0

Orion med svärd och pilbåge

I våran tid har Orion blivit landskaps stjärna för Gotland.

nera
0

Sånt här är alltid kul att läsa om, hur man  tolkar olika symboler i olika länder och tider. Glad

[Henke29]
0

Jättekul att få veta detta :)

medde
0

Tycker detta är intresannnt med, att det blir så olika historier om en och samma stjärngrupp. Krigare, Kimono, och ljusets gud slut.

Ska söka vidare och se om det finns flera intresannta oilka historier.

[Henke29]
0

Ja de vore skoj me mer historier medde Skrattande

medde
0

Ska söka lite vart efter om detta, då även jag gillar detta.

[Henke29]
0

Då väntar vi me spänning på detta medde Skrattande

StefanW
0

#1 Var den andra efter Karlavagnen som jag lärde grabben att hitta (tog sikte på de tre vise männen!)

//Stefan

Stefan - Modellbyggare

Mark
0

Detta tycker jag är mycket intressant och spännande! Mer sånt medde!

medde
0

Söker lite över allt om detta ämne, så jag försöker få ihop lite mera.

medde
0

Hittade på den här gamla tråden, men fann den lite intressant så jag ger den en puff upp igen

medde
0

Hittade på den här gamla tråden, men fann den lite intressant så jag ger den en puff upp igen

Farwuq
0

Ett sätt att få info, kan vara att använda Wikipedia och sedan låta datorn (Google) översätta de främmande språken till ett begripligt.

Värd: för Astrologi. Medis: för Astronomi, Filosofi & Finland