Annons:
Etikettstjärnor
Läst 4056 ggr
KaptenElin
10/8/09, 12:03 AM

Stjärnkarta

Hej!

Jag har precis börjat intressera mig för natthimlen, och försökte använda en stjärnkarta, men med risk för att verka superdum - varför har öster och väster bytt plats mot en vanlig karta? Eller är det bara jag som helt missförstått hur den ska läsas?

Annons:
nera
10/8/09, 12:17 AM
#1

Hej KaptenElin och välkommen hit.

Vi har nyligen haft denna diskusion uppe här i någon tråd. Ska se om jag hittar den, så återkommer jag.

Mark
10/8/09, 6:38 PM
#2

Jo, men det är alldeles rätt kaptenElin! Väster är alltid åt väster, även på himlen. Alltså åt det håll du pekar om du pekar åt väster. Men eftersom man tittar uppåt så blir det liksom tvärt om!
Pröva att hålla stjärnkarta över huvudet och titta uppåt så blir det kanske lättare. Kartan ska vara vänd så att väster pekar åt "markens väster". Hoppas du förstår hur jag menar, inte helt lätt att beskriva i ord.

Farwuq
10/8/09, 9:30 PM
#3

Troligen var det så när man började göra kartor, att man tyckte att ekliptikan var viktigast. Den går från öster via söder mot väster, för oss på norra halvklotet. Där av följde att söder blev ner på kartan, och så gör man ännu denna dag.

Jag skulle tro att kartor från södern t.ex. Sydafrika att de analogt har norr längst ner.

Värd: för Astrologi. Medis: för Astronomi, Filosofi & Finland

medde
10/8/09, 10:02 PM
#4

#0 Hej samt välkommen in hit. Så bra att du redan fått svar på din fråga.

♥ Cogito, ergo sum ♥ May the force be with you ♥

Mark
10/9/09, 12:28 PM
#5

KaptenElin och alla andra!

Gå in på Sveriges Amatörastronomiska förenings hemsida och ladda hem ett ex av skriften Natt! Där finns mycket smått och gott, bl a fina stjärnkartor med massor av tips!

nera
10/9/09, 2:15 PM
#6

Tack för länken Mark

Annons:
KaptenElin
10/9/09, 11:06 PM
#7

#2 Haha… åh, vad dum jag känner mig! Ja, såklart - så blir det ju! Och tack för länken!

Upp till toppen
Annons: