Annons:
Etikettersolsystemetplaneterna
Läst 9626 ggr
KaptenElin
2009-10-10, 21:37

Månens bana

Hej! Jag funderar över hur månen rör sig på himlen. Finns det något enkelt sätt att veta var månen kommer befinna sig vid en given tidpunkt?

Annons:
medde
2009-10-11, 11:48

Den är inte enl mig å kul, Men man kan gå in på den här länken. Du kan därinne få fram tabeller och olika uppgifter om alla himlakroppar i vårat solsystem. Du kan även välja koordinatsystem och observatörsposition.

Du kan även prova inne på den här länken. Stjärnhimel

♥ Cogito, ergo sum ♥ May the force be with you ♥

Mark
2009-10-11, 12:28

Månens bana följer ungefär solens bana. Det finns massor av kalendrar mm på nätet som visar var och när man ser den och i vilken fas den är.

Faser      Upp- och nergång

Här finns "allt" om månen.

KaptenElin
2009-10-11, 12:42

oj, hjälp… jag fattar ingenting! :D Går det på svenska att säga något om månens bana - som med solen säger man ju att ett dygn = "solen upp i öst och ner i väst + upp igen i öst". Följer månen något liknande mönster, kopplat till dygnet?

sorry att jag är en sån newbie…

Farwuq
2009-10-11, 12:48

#1 Det var en itressant länk, där kan man följa gamla hederliga kometer.

Glad

t.ex. Arend-Roland (C/1956 R1)

Värd: för Astrologi. Medis: för Astronomi, Filosofi & Finland

Mark
2009-10-11, 13:12

Jo då, månen går upp i öster och ner i väster, på ungefär samma plats som solen. Problemet är att månen inte håller samma "fart" över himlen som solen. Månen går därför upp ca 50 minuter senare för varje dag. Man kan också säga att den flyttar sig 13 grader öster ut varje dag - dvs att man hittar den 13 grader längre åt öster vid samma klockslag som igår. "Måndygnet" är alltså ca 50 min längre än "soldygnet".
Obs att månen lika gärna kan vara uppe mitt på dagen, men då är det ju svårare (men inte omöjligt!) att se den.

Att du är newbie som du säger, det är bara kul! Det har vi alla varit, vissa är kanske fortfarande! Flört Att hjälpa till att sprida och öka intresset för astronomi är väldigt kul tycker jag!

Mark
2009-10-11, 13:18

Tillägg:

Med hjälp av månens faser kan man också räkna ut ung når månen går upp.  När vi ser en växande halvmåne går den upp över horisonten vid tolvtiden på dagen. Den befinner sig då 90 grader bort från solen.

Fullmånen går upp ungefär när solen går ner i väster. Då befinner sig månen 180 grader bort från solen.

När vi ser en avtagande halvmåne går den upp vid midnatt och befinner sig 270 grader från solen.

Hämtat frå Cosmonova

Annons:
KaptenElin
2009-10-11, 14:16

Nu blev jag en aning visare! tack!

medde
2009-10-11, 19:58

#4 Jag gillar att kika in på dessa, dom ligger bland mina favoriter

♥ Cogito, ergo sum ♥ May the force be with you ♥

Upp till toppen
Annons: