Hjälp med rymdraketer
Hej,
Jag vet att det inte har med astronomi att göra, det är ju rymdteknik . Men jag skulle behöva lite hjälp! Och ni är väl lite "rymdnördar" så ni kanske kan hjälpa mig ändå. (Ta inte illa upp, jag skojar..)
Ja, till frågan nu då, jag håller på med ett projekt i skolan om rymdraketer, vi ska ha en redovisning. Jag ska ha om hur raketen kommer upp i rymden och hur man får det att gå runt i omloppsbanan, mm. Och hur ma får den att komma ut ur omloppsbanan och till jorden igen.
Så vet ni någon bra sida så tipsa gärna! :D
Hare gött!
/ Moa

Jag går i nian btw! ;)

Skall leta efter några bra sidor som jag tror kan ligga på rätt nivå (sista året i grundskola!) Så att du får lite bra källor och inte bara "snack" från mig! (det är ett av de ämnen som jag inte kan få nog av!)
Stefan - Modellbyggare

Här är en sida som det finns en del för dig: Rymdraket och rymdfärja
Stefan - Modellbyggare

Här är en till från samma källa: Rymdsatelliter
Stefan - Modellbyggare

På Wikipedia så kan man läsa (inte alltid säker källa!)
[
Det kommer mera…](http://en.wikipedia.org/wiki/Spacecraft)
Stefan - Modellbyggare
Kika även i länklistan här på sajten. Där kan du också finna lite matnyttigt.
Nystartad sajt om jänkare!
Wrooom!
Wrooom!
Hoppas ditt skolarbete blir bra! Då du fått så många bra tipps på länkar osv så önskar jag det lycka till
♥ Cogito, ergo sum ♥ May the force be with you ♥

Tack så mycket allihopa! Ska titta på det där ordentligt när jag kommer hem! Supernsnällt av er!
Tala gärna om hur det gick för dig.

Det ska jag. Men min lärare är skitknäpp också… Hon gör mig helt förvirrad! (och resten av klassen…)
Det är iaf nästa vecka som jag ska redovisa
Då ser jag fram imot att höra om det nästa vecka:-)

Lycka till Bim med redovisningen. Ser att du fått fin hjälp här redan i tråden. 

#15#16 tack!!
Ja, två nya frågor:
Vad gör så att raketen åker upp i rymden? Behöver ett kort ganska snabbt svar ;) Om någon skulle kunna skriva det :P
Hur an raketen hålla sig i omloppsbanan? Och hur vet man vilken vinkel raketen måste hålla sig i för att inte brinna upp eller vad den gör.
Tack igen för att ni är så snälla som orkar hjäpa till!

1. Dragkraften
2. Inte lätt att svar på med några få meningar. Kort: en balans mellan jordens dragningskraft och cetrufigalkraften gör att de hamnar i tyngdlöst tillstånd. Rymdfärjan kommer upp i 28000 km/h och lägger sig på en höjd med ISS och anpassar sin hastighet så att de kan docka. När de är klara med uppdraget så bromsar de sin hastighet och då kommer jordens dragningskraft göra att de faller ner mot jorden. Allt detta görs inte på måfå utan varje moment är noggrant planerat och de brukar t.ex. landa +/- några få sekunder mot det planerade!
Stefan - Modellbyggare
Här är lite om vinklar, det är från Apollo-tiden, då jag var ung.
Kommandomodulen hade vid återinträdet i jordens atmosfär en hastighet av ca. 11 000 m/s (40 000 km/h). Inträdesvinkeln mot jordens atmosfär var ytterst kritisk och måste ligga mellan 5,2 och 7,2 grader. En för liten vinkel skulle medföra att CM studsade mot atmosfären och därefter slungades ut i rymden igen. Vid en för stor vinkel skulle inbromsningen bli så kraftig att värmeskölden inte skulle kunna stå emot den enorma hettan. Från den första kontakten med atmosfären på ca. 120 000 meters höjd bromsade CM in till 480 km/h på ca. 7000 meters höjd. Två olika fallskärmsystem svarade därefter för den slutliga inbromsningen till 34 km/h hastighet vid landningen i havet.
Värd: för Astrologi. Medis: för Astronomi, Filosofi & Finland
Du det går fort att komma tillbaka du!
Wrooom!
Jo Sissie det går så fort att det slår lågor om det!

Tack igen!

Roligt att du blev nöjd Bim 

Nu har jag skrivir såhär läs den som vill läsa:
Raketer kan vara gjorde av olika material. Det ahn vara allt från titan, aluminium och specialstål till plats, koppar och kork. Det är viktigt att materialet är så lätt och hållbart som möjligt.
Det bränsle som behövs ska Linda berätta om nu.
Jag ska som sagt berätta om bränslet. Bränslet ska vara så energirikt och tätt som möjligt, den ska alltså ha hög densitet. Raketen behöver också ta med sig en egen oxidator, som oftast är syre eftersom den flyger ovanför atmosfären.
Det används tre olika bränslekombanitioner. Tex väte/syre, NTO/MMH samt ett slags krut dsom kallas HTPB. Bränslet som raketen använder heter raketbränsle.. Det berhövs ca 600 ton bränsle och syre för att kunna lyfta raketen till omloppsbanan och en last av 9 ton sateliter. Det är väldigt mkt bränsle!
Okej, var ärliga. Tror ni det duger? Har jag skrivit något felfakta?

Jag skrev en artikel om omloppsbanor här för jättelänge sedan som kanske kan vara lite till hjälp

Det gick jättebra! Vi fick VG, vilket jag är nöjd med :) Tack så hesmmkt mkt för all hjälp! TACK! 
#27 Lite sent med tack ändå :)
# 28 Stort Grattis Bim till VG:t!!
Jätteroligt att provet gick bra och att du blev nöjd med alla svar här
Tänk vad Astronomi iFokus är bra att ha.
Wrooom!
#27 Enormt kul att se dig igen Kaj!
#28 Men så kul. Grattis,-) Det gjorde ni toppen.

Tacktack! :)
#30 ja ellerhur 
Gattis Bim! 
Tänk vad glad man blir över de här nyheterna! Jättekul
Verkligen jätteskoj! 

Tacktack igen
#36 Hoppas vi ses i mera trådar här på sajten.

#37 Det kanske vi gör :)
Välkommen!

Haha, tack!
#40 Då ses vi nog i en annan tråd
Hoppas verkligen att du hänger kvar hos oss, Bim!
Wrooom!
Jag med hoppas…
Hoppas jag med

Haha, jag klär hänga kvar lite iaf.. :) Tack för att ni är så snälla!
Nöjet är helt på våran sida.