Lapplands Landskapsstjärna
Visste ni att alla landskap här i Sverige har en egen landskapsstjärna? Här kommer den första delen i våran nya artikelserie. Vi börjar med Lappland som har Polstjärnan som landskapsstjärna.
Polstjärnan, (a Ursae Minoris / a UMi) är en stjärna som ingår i stjärnbilden Lilla björnen och som är den nuvarande norra polstjärnan. Ett äldre namn, som numera enbart används i symboliska och överförda bemärkelser är Nordstjärnan.
Polstjärnan är den fixstjärna som står i zenit ovanför nordpolen och som på norra halvklotet alltid syns norrut. Eftersom den alltid står stadig och aldrig vandrar under horisonten har den fått stå som symbol för den kungliga svenska Nordstjärneorden tillsammans med latinska ordspråket nescit occasum, "den vet ej av nedgång". Nordstjärnan avbildas med fem uddar höjda i relief.
Polstjärnan är en trippelstjärna. Polstjärnan och dess system har fotograferats av Hubbleteleskopet då man för första gången såg Polaris b och Polaris Ab.
Polstjärnan eller Nordstjärnan, en symbol för kungahuset under stormaktstiden. Avbildning på Karl XI:s kista i Riddarholmskyrkan, Stockholm.

Det här är verkligen toppen! Ser med stor glädje fram imot dom andra i serien. Tack nera
♥ Cogito, ergo sum ♥ May the force be with you ♥
Varsegod medde. Nöjet är helt på min sida
Oj då! Tre stjärnor. Att den höll sin possition över nordpolen visste jag men inte att det i verkligeheten var tre stjärnor.
Nystartad sajt om jänkare! Wrooom!

Det här kommer bli helt super

Jättebra läsning Vad blir det för landskap härnäst?

Det blir alltid en överaskning vad nera väljer ut. Jag vet det inte heller så för mig är det en väntan med spänning. Så mitt svar även sajtvärden vet det inte.
Ps. Superkul att träffa dig även härinne Vikke. Hjärligt välkommen! Ds
Ja nu ska jag hålla er på sträckbänken riktigt ordentligt…he-he.
Vi får se vad som kommer härnäst. Kan i alla fall skvallra att jag har börjat längst upp i landet denna gång
# 5 Tackar och Välkommen hit Vikke

#6 & #7 Tack så mycket för ett varmt välkomnande
Kan det bli mitt landskap härnäst kanske?
Vi får se vi får se

#8 Vi får väl hoppas

#9 du släpper verkligen inget? ;)

Kan lova dig att ut ur nera får du inget veta, då inte ens jag får reda på vad som kommer. Överaskning!
Så ni menar att det inte finns något sätt att övertala henne om att ge en hint om vad som kommer.
Misstänker att det säkert går att muta henne på något sätt. Med en tårta kanske?
Nystartad sajt om jänkare! Wrooom!

Kan inte bärga mig tills det är dags för Värmland, även om jag faktiskt redan viste vilken det var! Men nu hoppas jag få lära mig allt om den!
Nu är det upp till alla våra medlemmar att lära sig sin stjärna - och var man hittar den på himlen. Lätt för mig, med Sirius som är så ljusstark

#13 Inte en chans även med det skulle jag tro.
#14 Visst är det här en fin serie som kommer upp på sajten nu.
# 13 Nä nä nä..Ingen tårta här inte! Så lätt går det inte
# 14 Mark, jag ropar på din hjälp när jag kommer till Värmland om jag behöver. OK? Du kanske vet mer om den stjärnan än vad jag kommer att skriva..

Kontentan nera icke mutbar
# 17 Rätt uppfattat

#18 Det ska man vara stolt över också.
# 19