vad heter ringen runt månen
Har för mig nåt med -h?
Iallafall, en gång såg vi bara månen, fullmåne väldigt stark, på en annars svart himmel. Runt månen, så långt ögat nådde på himlavalvet en vit ring, eh, kan inte förklara bättre än så. Men nån vet säkert va jag menar eller hur.

Nu kom jag på det själv, halo. Finns det nåt svenskt ord eller är det samma?

gloria
Leo värd på Motorcykel i fokus

Är det så verkligen. Det kändes så uppenbart att det verkade fel…Men tack!
Mångård har det kallats förr. Ett halofenomen. Sades förebåda kyla.
HH

Det med kylan håller min far stenhårt på:-)
♥ Cogito, ergo sum ♥ May the force be with you ♥

Jag kallar den enbart för Halo.
Värd: för Astrologi. Medis: för Astronomi, Filosofi & Finland

Det är väl det mest vanliga.

Tack alla svarare!
Jag hoppas få uppleva en till här där jag bor nu, det vackraste jag sett.
#9 Det får du säkert! Det är inte direkt ovanligt. Det gäller bara att "se upp".
HH

Tack HH, jag är på min vakt nuförtiden. Nu bor vi någolunda likadant som då vi såg den, så chansen finns ju igen. Det gäller ju o ha tillräckligt svart omgivning, eller hur. Inga störiga stadslyktor o skit.
#11 Bilden är jättevacker! Vi försökte ju fota det vi såg, men hade ingen chans o få med, diametern sträckte över hela himlavalvet.

#12 Kul att du gillade bilden. Hoppas du kommer att lyckas ta ett foto. Visa det gärna härinne sedan. Vore jättekul.

Ja det ska bara hända först så jag har nåt att fota eller hur haha. Ska börja öva på det kanske, o önska mig en bättre kamera med.

Bättre kamran vill även jag ha! Men man tager vad man haver. All lycka till med fotandet

#16 Intressant inne på Wikipedia.
Tur att du inte for i diket

Samma länk i #8, men vad gör det!? Bättre för mycket än för lite av det goda!

#18 Den missade jag i farten! Lovar att inte göra om det!
Stefan - Modellbyggare

Lätt hänt. Även jag fär väl skämas då jag läst den tidigare, men fastande återigen.

Inte skämmas!! Bättre yvas över goda ambitioner!
Ibland kan det vara bra att samma länk kommer igen. Speciellt när trådarna blir lite längre och man många gånger klickar ner sig till sista olästa inlägget.
Nystartad sajt om jänkare! Wrooom!

#21 Tack Mark! Du lättade mitt hjärta.

Hm, jag skönmålar nog mitt minne men kan fasen inte hitta en enda bild som lever upp till o ens likna "mitt" halofenomen, synd, jag ville liksom ha nåt o visa som exempel.
Men, jag är iaf glad att fått bekräftat va det kallas, så kan man ju lättare studera vidare o lära sig nåt.
I verkligheten tror jag jag tänker kalla det mångård i fortsättningen, jag är mkt för gamla uttryck o vill bevara vidare sånt.
Kul att få så mkt gensvar första gången jag öppnar truten i detta forum, det gör mig glad!
Nu håller vi tummarna för fenomenens år, blickarna uppåt vänner. Fast idag har jag ont i nacken så det får bli imorgon..
Vilken intressant tråd det här var.
Jag har även fått uppleva och se en rejäl solhalo - och det går heller inter av för hackor..
Fast det är lika vackert runt månen också.

#25 Inte var kameran med?
# 26 Missar alltid att ha kameran med när nåt intressant dyker upp. Får sätta den i ett senilsnöre om halsen tror jag…

Oj då skulle jag behöva många snören
# 28 Samma här… Tänk vad vi skulle trassla in oss medde

Törs inte ens tänka tanken….

#24 Kanske du såg den yttre halon särskilt stark den där gången? Den är ju mycket större, ligger på 44 grader tror jag. Den är inte alls lika vanlig.
# 31 Härlig bild Mark.
Ramlade över en länk som kanske kan vara av intresse apropå Halofenomen
Det fanns härliga bilder här i.

#31 vilken vacker bild.
#32 Ja, så kanske det var. Jag har som sagt ingen aning, är ganska nollad va det gäller riktig fakta om vår underbara rymd. Men nu har jag tänkt o lära mig lite mer o det är ju skönt o ha lite såna som ni såhär tillhands o ställa nytiga frågor till hehe.
Jag beslöt o göra en fånig liten skiss för o visa hur det såg ut när jag såg min månhalo. Jag ska se om jag kan lägga in den här, så kan du kanske bekräfta vilken sort det var?
Nu är det ju MYCKET förenklat, men om man tänker sig den svarta rutan=himlavalvet så långt ögat kunde nå, o sen syns kanske perspektivet på hur stor månpricken i mitten är. Allt annat var svart, stjärnlöst.

ja nu såg jag ju att det blev ju svart runt om när man förstorade bilden här, det ska bara va min lilla ruta för den gick ända ut till kanterna liksom.