Annons:
Etiketterböckerfilm
Läst 1233 ggr
fling
2008-11-18 23:01

Tips på bok/dvd/cd-bok?

Hej!

Jag letar efter en riktigt fin bok om astronomi - rymden att ge bort till min astronomi-intresserade sambo. Själv vet jag inte ens var jag kan börja leta, så jag hoppas på att kunna få lite hjälp från er!

Jag skulle helst vilja hitta en bok med tillhörande cd eller dvd, så att man kan få en bra upplevelse av planeter, kanske någon rymdfärd eller liknande. Vet ni om det finns något liknande? Den kan vara på engelska.

Tusen tack för hjälp!

Annons:
medde
2008-11-19 10:22
#1

Hej och hjärtligt välkommen in hit.

När du säger en bok med tillhörande Cd så tänker jag på Christer Fuglesang bok och hans resa. Den boken och Cd är verkligen något jag gillar.

♥ Cogito, ergo sum ♥ May the force be with you ♥

medde
2008-11-19 10:25
#2

Här har du en länk till boken, så titta in på den och få lite info.

Boken: Människan och rymden

♥ Cogito, ergo sum ♥ May the force be with you ♥

nera
2008-11-19 10:31
#3

Ja hej och välkommen hit säger jag med.

Jag var på bokhandeln i veckan och där såg jag en hel del nyutkomna böcker om just astronomi, men tyvärr så kommmer jag inte ihåg titeln på dem just nu, men kolla på din lokala bokhandel kanske så har de säkert något. Böckerna var stora och ganska tjocka med mycket fakta i. De kostade lite men det kan det vara värt om man är vetgirig Flört

Mark
2008-11-19 13:33
#4

Hej och välkommen!

Ja, det beror ju på hur dyr den får vara, hur avancerad osv. Ett tips är förstås att Googla efter "böcker astronomi" eller nåt sånt. Eller gå på biblioteket/bokhandel och bläddra i deras utbud. Men köp så "färsk" bok som möjligt, för utvecklingen har gått fort på senare tid.

En bok som jag tycker är bra är: Astronomi av Claes-Ingvar Lagerkvist (recension) Den är ganska "lyxig" eller vad man ska säga.

Är du mest intresserad av en bok med tips om vad och var och när man kan se spännade saker på stjärnhimlen så är Astronomisk kalender 2009 ett bra alternativ (av Per Ahlin). Inte så dyr heller, men gäller ju bara ett år. Redovisar vecka för vecka vad som händer på stjärnhimlen.

Stephen Hawkings böcker "Kosmos - en kort historik" och "Universum i ett nötskal" är enl min mening helt fantastiska, men mer teoretiska, inte direkt att ta i handen och gå ut och kolla på stjärnhimlen. Mer om man är intresserad av kvantteori, rumtiden, eller "vetenskapens vilda gränsland" som det står i recentionen.

"Praktisk Astronomi - Nordisk håndbok om astronomi" finns på dvd. Tyvärr på norska(!) men det kanske inte spelar så stor roll. Kanske finns på svenska också om man letar?

Två gratisprogram på nätet är Stellarium (www.stellarium.org) och Celestia (har ingen adress, men går väl att söka efter). Men det är väl inget som passar som present riktigt, men kan vara kul ändå.

medde
2008-11-19 19:53
#5

 Stellarium är toppen, även de böcker Mark talar om är toppen.

♥ Cogito, ergo sum ♥ May the force be with you ♥

fling
2008-11-19 22:25
#6

Hej och tusen tack för era tips!

Fuglesangs bok verkar fin och det är ett stort plus att den kommer med tillhörande dvd. Astronomi verkar också fin. Det är något åt det hållet jag är ute efter - nån lite "lyxig" bok med mycket bilder.

Jag ska ta med mig de tipsen och rota runt i den enda lilla bokhandel som finns i min stad. ;-)

Tack än en gång!

Annons:
medde
2008-11-19 22:36
#7

All lycka till med ditt bokletande. Hoppas du finner det du söker.

Mvh

♥ Cogito, ergo sum ♥ May the force be with you ♥

StefanW
2008-11-23 17:48
#8

#6 Kom gärna tillbaka och tala om hur det gick!

Stefan - Modellbyggare

Mark
2010-01-14 22:14
#9

Puffar upp denna

nera
2010-01-14 22:30
#10

Jamen titta här vad som kom fram i rampljuset! Här kanske du hittar något av värde bluemary Glad

bluemary
2010-01-14 23:29
#11

Jag är jätteglad för allt som har med astronomi att göra.

När jag letade bland mina CD-skivor så hittade jag en som heter
"the earth" och är jättefin med bra förklaringar. Det är ju alltid
lättare att lära om man ser än läser.

Men nu så ska jag gå in på sidan och titta även om det börjar
bli dags för tandpetare,  och jag som annars brukar kvickna till
den här tiden. Flera som har tittat ?Glad

Upp till toppen
Annons: