Astronomi iFokus

Astronomi

Etikettersolsystemetplaneterna
Läst 1527 ggr
bluemary
0

Planeter och månar

Läste någonstans varför vissa planeter inte har
månar. Kommer inte ihåg varför och ställer därför
frågan till er. Tack på förhand !Glad

medde
0

Det stämmer att det finns planter utan måne.

Våran måne skyddar jorden väldigt bra från flygande "ting" som kommer farnande. Då är det månen dragningskraft som tar upp "tinget"-

Venus har ingen måne till exempel. Inte allt för länge sedan sade man att Merkurius inte hade någon måne. amerikanska rymdsonden Mariner 10 fann den 27 mars 1974 en. Men riktigt hur det blev sedan vet jag inte.

Hur ska man säga till denna fråga på ett lätt sett: alla månar bildas inte på likadana sätt

♥ Cogito, ergo sum ♥ May the force be with you ♥

bluemary
0

Perfekt svar, jag begrep direktGlad (och det är inte alla som
klarar det, så det var bra gjort !Skrattande

nera
0

Kan bara instämma i bluemarys ord Glad

Nu har jag lärt mig något nytt idag med Flört

medde
0

Va! Har niFörvånad Vadå?

♥ Cogito, ergo sum ♥ May the force be with you ♥

nera
0

# 4 Jo, det du skrev att alla månar bildas inte på lika sätt t. ex.

och inte heller har jag tänkt på att våran egen måne skyddar oss från flygande ting därute heller..SkämsOskyldig har kanske läst det tidigare någonstans, men inte lagt det på minnet.

Men från och med nu så kommer jag alltid att komma ihåg det. Vilken himla tur att du berättade det medde. Glad Tack!

bluemary
0

#4 Tro det eller ej !Flört

Farwuq
0

En av orsakerna till att en del planeter inte har måne - av betydande storlek - det är att de planeterna är för små i sitt förhållande till var de ligger jämte till sin sol.

En måne måste ha marginal till planetens Rochegräns för att ha en under överskådlig tid stabil bana.

http://sv.wikipedia.org/wiki/Roche-gr%C3%A4ns

Detta gör att t.ex. Merkurius inte kan ha en måne av betydande storlek, den enda stabila banan för en måne där, den befinner sig innanför Rochegränsen.

Värd: för Astrologi. Medis: för Astronomi, Filosofi & Finland

sissie
0

Nu vart jag ännu mer nyfiken på en kraft som jag inte visste om. Blev tyvärr inte så värst klok av länken. Kanske lite men skulle behöva lite mer klarspråk.

Om jag förstått rätt så - rent generellt - Roche-gränsen är det avståndet där en satelit/måne påverkas. Innaför bryts den upp i små bitar. Utanför så är den intakt. Ett litet område när Rocher-gränsen så deformeras den men är fortfarande hel.

En stabil bana runt en planet är där planetens dragningskraft får sateliten/månen att falla mot planeten men där planetens krökning gör att sateliten/månen faller runt planeten i stället.

På Merkurius så är denna stabila bana på ett närmare av stånd från planeten än vad Rocher-gränsen är. Den hamnar med andra ord innanför i det område där sateliten/månen bryts sönder.

Puh!ObestämdTungan ute

Nystartad sajt om jänkare! CoolWrooom!

Amerikanska Bilar

Pontiacsgirls blogg

nera
0

Ja mycket är det att ta in..

bluemary
0

#6 Ja här ligger jag verkligen efter i kunskapernaSkrattande Men
jag läser och läser i en ganska så lätt bok just nu, så det
får duga för stunden.

Farwuq
0

Rätt uppfattat.

Om en måne ligger för långt ut från sin moderplanet så kan det tänkas att ytte påverkan från solen och andra planeter kan bryta banan.

Värd: för Astrologi. Medis: för Astronomi, Filosofi & Finland

sissie
0

Så bra.Glad

Nystartad sajt om jänkare! CoolWrooom!

Amerikanska Bilar

Pontiacsgirls blogg