Annons:
Etikettersolsystemetplaneterna
Läst 1183 ggr
bluemary
1/30/10, 5:22 PM

Solens färg i kylan

Idag har det ju varit väldigt kallt men oerhört vackert
eftersom solen har varit framme.

Vad är det som gör att solen, och även runtomkring
är alldeles röd ?

Tack på förhand !

Annons:
Mark
1/30/10, 7:40 PM
#1

Bra fråga! Lite svår att svara enkelt på bara.

Det beror på att solljuset sprids i atmosfären. Solljuset består ju av "regnbågens alla färger", och färgerna sprids olika när ljuset träffar t ex vattendroppar i atmosfären. Blått ljus sprids mest, rött minst. Spridningen, dispersionen, kan man säga leder bort det blåa ljuset medan det röda fortsätter mer rakt fram. Ju mer atmosfär ljuset har att tränga igenom, dessto mer blått försvinner. Jfr röda solnedgångar (och upp-), då solstrålarna går lång väg genom luften.

Detta är också orsaken till att himlen är blå!

Att himlen ser röd ut runt solen verkar konstigare, det vet jag inte riktigt hur du menar? Men den grundläggande förklaringen måste vara spridningen här också. Det måste ha varit lite disigt, eller? Syntes ingen halo?

Mark
1/30/10, 7:48 PM
#2

Några länkar:

1
2 3

Farwuq
1/30/10, 8:14 PM
#3

Här är en länk till en gammal artikel om "himlar".

Länk

Värd: för Astrologi. Medis: för Astronomi, Filosofi & Finland

bluemary
1/30/10, 8:15 PM
#4

Ett stort tack för ett mycket bra svar på min fråga !

Glömde att nämna att jag syftade på en solnedgång då
en  stor del av himlen runtomkring hade samma vackra
"röda" färg.

StefanW
1/30/10, 9:36 PM
#5

#4 Det är precis som Mark skriver i #1 att när solen går ner så ser vi den i en så låg vinkel att dess ljus passerar mer luft på sin väg mot oss. Ljuset går genom atmosfären "på snedden", vilket blir längre sträcka genom atmosfären.

Ju längre sträcka ljuset går genom atmosfären, desto mer av det blå ljuset sprids ut åt alla håll. Solljuset består av alla möjliga färger som tillsammans blir vitt ljus.

Vid solnedgången (och soluppgången) är sträckan genom luften så lång att i stort sett allt blått ljus har spritts ut åt olika håll. Det röda ljuset har lättast av färgerna att fortsätta rakt fram i samma riktning genom atmosfären. När solen är som närmast horisonten är det bara det röda ljuset som går rakt igenom, och solen ser röd ut.

Stefan - Modellbyggare

bluemary
1/30/10, 9:57 PM
#6

Blir mycket imponerad när jag antecknar era svar som
jag genom era fina beskrivningar kan förstå 

Ett stort tack !

Annons:
Upp till toppen
Annons: