Astronomi iFokus

Astronomi

Etikettjorden
Läst 7146 ggr
medde
2

Tidvatten

Vet vi ju att månends dragningskraft påverkar tidvattnet, men vet ni hur det fungerar?  

Månens dragningskraft skapar tidvattnet då som ebb och flod. Ebb bildas då månen och solen står på varsin sida om jorden.  Då tar deras dragningskrafter tar då också ut varandra och jordens dragningskraft drar då tillbaka vattnet. Flod blir det när månen och solen är på samma sida om jorden. Deras dragningskrafter samverkar då och drar vattnet uppåt.

♥ Cogito, ergo sum ♥ May the force be with you ♥

nera
0

Hade ingen aning om att det blev flod då månen och solen befann sig på samma sida om jorden..Nu har jag lärt mig något nytt igenGlad

medde
0

Det är så mycket som vi påverkas av "härnere" utan att vi tänker på vad som händer däruppe. Men visst är det intressant

nera
0

Visst påverkas vi mycket! Det kan jg verkligen hålla med om. Det var trevligt att få en förklaring på det i alla fall , just att både månen och solen står på samma sida då det blir flod.

medde
0

Mycket att tänka på ibland, men det blir ganska kul då man får en liten förklaring på saker och ting.

nera
0

Hur är det föresten vid svartmåne, eller nymånen då? Står månen och solen på samma ställe då också? jag är minst lika känslig vid nymåne som vid fullmånen..

Mark
0

Lite kompletteringar, hoppas inte medde tycker jag är klåfingrig!

Egentligen är det inte dragningskraften (gravitationen) i sig som gör tidvattnet, utan skillnade i gravitation på olika delar av jordklotet. Sidan som vetter mot månen utsätts för starkare kraft än "frånsidan". Vattnet är ju inte fast, utan rinner på framsidan mot månen och på baksidan (med mindre påverkan) från månen. Därför blir det flod på både fram- och baksidan (och ebb på "sidorna"). Ebb och flod växlar ung 2 ggr per dag.

Solen påverkar också, men betydligt mindre än månen, knappt hälften. Men när månen och solen samverkar förstärks förstås effekten. Då blir det s k springflod. Det sker enligt ovan både när solen och månen står åt samma håll som när de står på varsin sida av jorden. Dvs viv nymåne ("svartmåne" var ett kul och bra uttryck som jag inte hör förut, nera!) och fullmåne, eller ca 2 ggr per månad.

Beräkningarna för ebb och flod är ganska komplicerade, men som tur är finns det tabeller att slå i om man vill och behöver. Speciell vid utsatta platser. Havsbotten, kustlinje osv påverkar ju hur stor skillnaden blir.

Ebb och flod finns också i stora sjöar - ja t. o. m. i småsjöar - men skillnaderna är så små att man inte märker det. Faktiskt finns det även i jordskorpan, men det är mer av "vetenskapligt" intresse. Kan dock ha stor betydelse på andra himlakroppar. liksom att andra himlakroppar som t. ex. Jupiter också har en liten påverkan.

medde
0

Inte är du klåfingrid Mark, detta gillar jag till max.

Mycket intressant.

Mark
0

Tidvattnet flyttar månen! Jo det är faktiskt sant!

Tidvattnets strömmande fram och tillbaka hela tiden gör att jordens rotationshastighet bromsas. Det går ju åt energi till dessa vattenförflyttningar. En liten del blir till värme, men det mesta måste kompenseras på annat sätt. Enligt energilagarna måste ju den totala energin bevaras. Jordens rotation runt sin egen axel påverkas på så sätt att vårt dygn blir 0,002 sekunder längre varje århundrade. Det sammanlagda impulsmomentet (=allt snurrande, för jorden och månen tillsammans) måste hållas konstant. Jordens minskade rotationshastighet uppvägs av att månen flyttas lite längre från jorden. Det rör sig om 3,2 cm per år, inte så oroväckande mycket alltså. Men på 1 miljard år blir det ju 32.000 km (räknade jag rätt på nollorna där?)!

medde
0

Återigen ett mycket intressant inlägg, sitter och njuter av detta.

Nu ska jag läsa igenom detta igen.

nera
0

Tack för all info Mark! Mycket mycket intressant du skriver om här. Ska läsa om detta flera ggr Glad

carake
0

Hur tar man reda på när det är ebb resp flod? Finns det tabeller?Eller kan man svara på om det var ebb eller flod 2 jan kl 18.30 i Stockholm?

Oscar
0

#11 Ja det finns tabeller. Eftersom vi har extremt lite, alltså så lite att vi säger obefintligt, tidvatten i Sverige och då särskilkt inne i Stockholm, så ges inga tidvattentabeller ut av svenska Sjöfartsverket. Det finns inget intresse för det. Möjligt kanske att SMHI mäter för "skojs" skull.

Däremot om du vill ta reda på tidvattnet på andra ställen finns tabeller utgivna av britiska admiraliteten.

#6 "Ebb och flod växlar ung 2 ggr per dag."

Det är rätt i teorin men skiljer från plats till plats i praktiken, några har bara 1 spring-neap per dygn. Det finns också platser omgivna av områden som har normalt tidvatten där inget tidvatten alls noteras, bara en virvel där vattnet ständigt ändrar riktning. De kallas för noder och det finns speciella kartor där dessa prickas in.

Mark
0

Putt

medde
0

Nu hittade jag hit, Kul att få läsa den återigen.