Astronomi iFokus

Astronomi

Etikettstjärnor
Läst 1341 ggr
KaptenElin
2010-03-25 21:28
0

Mars?

Hej!

Dum nybörjarfråga…:

Förutom Sirius och Karlavagnen är det tre sammanhängande stjärnor jag får syn på varje kväll. De står högt på himlen, nästan på en rak linje mellan just Karlavagnen och Sirius. En stjärna är lite gulare och starkare än de andra två, som även ligger en bit ifrån den starkare.

Enligt min stjärnkarta ska den starka "stjärnan" vara Mars och de andra två Castor och Pollux. Men så vitt jag kan se är de tre "stjärnorna" på synbart exakt samma avstånd från varandra varje gång jag ser dem. Om den ena är en planet borde den väl flytta sig i förhållande till stjärnorna? Men vad är det annars för himlakroppar jag ser?

sissie
2010-03-26 10:16
0

Det finns inga dumma frågor.

Mars behöver nästan dubbelt så lång tid på sig för att åka ett varv runt solen jämfört med jorden. Så Mars förflyttar sig väldigt sakta över himlen.

Jag är ingen expert på himlakropparna, men jag är säker på att någon annan här på sajten kommer att plocka fram svaren du behöver. Dom lär säket komma in här under dagen idag eller i helgen.Glad

Nystartad sajt om jänkare! CoolWrooom!

Amerikanska Bilar

Pontiacsgirls blogg

Mark
2010-03-26 10:27
0

Kul fråga, och absolut inte dum!! Jag önskar att fler vågade ställa "dumma" frågor, det är ju så man lär sig.

Det är förstås lite svårt att svara på frågan, eftersom det finns fler alternativ. Någon typisk stjärnbild lik den du beskriver kan jag inte hitta precis mitt emellan Karlavagnen och Sirius. Castor och Pollux (Tvillingarna) skulle kunna stämma, men om det också är Mars så skulle den flytta sig, precis som du säger. men den finns mycket riktigt i närheten av Tvillingarna. Den har närmat sig Tvillingarna från vänster nu under Mars, men har nu vänt för 2 v sedan och avlägsnar sig igen. Kolla med flera dagars eller några veckors mellanrum om du ser någon skillnad - Mars rör sig ju inte särskilt fort! Mars är lite rödare än de flesta stjärnor, eller snarare brandgul.

Ett annat alternativ skulle kunna vara "de tre vise männen", bältet i Orion. Men i så fall finns de ung mitt emellan Sirius och Plejaderna. Många förväxlar faktiskt Karlavagnen och Plejaderna, för P ser ut lite som en Karlavagn i miniatyr. Jag vet förstås inte hur mycket du kan, det är kanske inte alls någon risk att du förväxlar dessa. Och Orion kanske du är välbekant med?

Och än en gång - jättekul fråga, och absolut inte dum!!