Astronomi iFokus

Astronomi

Etiketterrymdenuniversum
Läst 1031 ggr
sissie
0

Hitta exoplaneter

Tittade på ett program igår på Discovery. En kille har ett program om hur mänskligheten ska kunna flytta till andra planeter.

Denna gång handlade det om att flytta till en planet i ett annat solsystem. Till en exoplanet.

Men jag är lite tvivlande till de s k sätten de hittar exoplaneter på. Jag tror att det finns massor med planeter runt andra stjärnor, men sättet de hittar dem på verkar ologiska.

Tex att en planet skulle med sin gravitation kunna få en stjärna att svänga och flytta på sig. Så vitt jag vet så krävs det mycket stora planeter för att de ska kunna påverka en stjärna. Även om stjärnan är liten så är den ju väldigt stor ändå.

Eller att ljuset förändras när en planet passerar framför stjärnan. Då måste det också vara en gigatisk planet, tycker jag. Ett sandkorn framför en glödlampa påverkar ju knappast ljuset alls.

Så de exoplaneter som hittas måste ju vara jättestora och då ha alldeles för stor gravitation för att man ska kunna bo där.

Nystartad sajt om jänkare! CoolWrooom!

Amerikanska Bilar

Pontiacsgirls blogg

LenaR
0

Det har du rätt i, är planeten för stor får man nya problem att lösa. Kanske kan framtidens läkare modifiera vår dna så att vi utvecklar exoskelett som skydd mot stark gravitation? Tungan ute

Kan sökmetoderna gå ut på att hitta stjärnor som alls har planeter? Vad är vanligast, att stjärnor inte har planeter, att de har någon enda, eller att de har ett planetsystem omkring sig?

En människa kan göra vad hon vill, men inte vilja vad hon vill.