Långliggare i rymden
Efter sin nu avslutade vistelse i rymden är Alexander Kaleri den som har varit näst längst tid i rymden.
Sergey Krikalev har på 6 missioner varit 803 dagar, 9 timmar, 38 minuter och 32 sekunder i rymden, medan Alexander Kaleri har spenderat 769 dagar, 6 timmar, 35 minuter och 19 sekunder där på sina 5 missioner.
Länk: Alexander Kaleri Spent 769 Days in Space in 5 Missions

Snacka om att man valt fel jobb! Vill de ha en ersättare så är det bara att ringa! Fast man undrar hur han mår i kroppen efter all tid i rymden? troligen så är de bättre på att ta hand om dem när de kommer tillbaka. För övrigt så är det en intressant sida som motpol till alla sidor från väst!
Stefan - Modellbyggare
Var han där själv? ensamt isåfall! :)
_Kram Evelina
_

#2 Nej! Det är den totala tiden efter fem uppdrag
Stefan - Modellbyggare
#3: aha okej, jag kan inte så mycket om det här med astronomi, rymden osv.. :)
_Kram Evelina
_

#4 Men jag lovar dig att det är ett intressant ämne!
Stefan - Modellbyggare
#5: nja.. är sjukt rädd för rymden och får ont i magen bara jag tänker på det..
När vi kollar på filmer om rymden så svimmar jag nästan, har varit så ända sen vi började prata om rymden, i 3;an.. (går i 7;an nu..)
_Kram Evelina
_

#6 Astronomi är så mycket mer än bara fara ut i rymden. En sak som väckte mitt intresse var när jag som liten fick lära mig att känna igen stjärnor på himmeln och hur man kunde navigera på öppna hav. Det samtidigt som ”alla” pratade om rymden, då förstod man att Blixt Gordon och co inte bara var fiction utan att det var fullt möjligt för oss att färdas ut i rymden och till andra planeter, man hade ju landat på månen flera gånger!
Mycket har hänt under historiens gång och för att inte tala om allt som skett under en annans uppväxt från månlandning till otroliga bilder från Hubble. Börjar du skrapa lite på ytan så tror jag att du kommer att finna mycket intressant.
Stefan - Modellbyggare
#7: det är intressant, det tycker jag verkligen!
men är bara så rädd..
rädd för att någon annan planet ska krocka med jorden, solen ska sluta lysa osv…
_Kram Evelina
_

Även om det känns svårt och jobbigt att läsa och lära mer om astronomi så hjälper det många gånger att få mer kunskap om vad det egentligen handlar om. Ofta får man en annan syn på saker när man blir lite mer insatt i ämnet.
Det kanske finns någon del av astronomin som du tycker inte känns så skrämmande, och då kan du ju börja med den.