Satellit kraschar snart på jorden
En utrangerad amerikansk forskningssatellit kommer att krascha på jorden senare i september, men Nasa vet inte riktigt var eller när.
Länkar:

En film om UARS, del 1

Del 2

Spännande!, ska in på länkarna och kika efter mera info
♥ Cogito, ergo sum ♥ May the force be with you ♥

Snart träffar satelliten jorden
Se upp! Snart kan det regna metallskrot från himlen. Om bara några dagar kommer delar från en satellit träffa jorden.
Länkar:
Snart träffar satelliten jorden
Huge Defunct Satellite Falling to Earth Faster Than Expected, NASA Says

Undrar om allt kommer bli smärtfritt eller ska man ta på skyddhjälmen.,
Skämt o sido, det blir nog bra det här då allt är klart, ,men klart kul att följa

Många satelliter har en banvinkel som är mindre än 55° mot ekvatorn, så… jag känner mig generellt ganska så säker för skrot från ovan.
Värd: för Astrologi. Medis: för Astronomi, Filosofi & Finland

Lite "torr" humor från min sida då jag skrev om hjälm på skallen.

Värd: för Astrologi. Medis: för Astronomi, Filosofi & Finland

Se upp för rymdskrot
Om du bor i södra Sverige bör du se upp mot himlen på torsdag eller fredag. Då beräknas nämligen delar av en gammal satellit slå ner på jorden.
Länk: Se upp för rymdskrot

Rymdskrot: Fem konstiga fynd
"Förra året dök i genomsnitt ett föremål om dagen okontrollerat in i atmosfären, säger Nick Johnson från NASA. Hittills har nästan 6000 ton material överlevt den glödheta resan genom atmosfären, meddelar Aerospace Corporation, som är ett amerikanskt rymdforskningscenter"
---
Får mig att tänka på TV-serien om tjejen som dog av att ha fått dasslock, som kom ner från skyn, i kolan!
Mitt liv som död (Dead like me) - riktigt kul faktiskt.
http://www.youtube.com/watch?v=uypYOAJZblA
/L

Än så länge kan inte NASA säga var delarna från UARS kommer att slå ned, förutom att det inte blir i Nordamerika. Men för den som vill veta lite närmare om när det är dags att sätta på sig hjälmen, så kan ni alltid hålla koll på Heavens-Above. Där finns UARS bana synlig, det är bara att uppdatera med jämna mellanrum så kan ni följa den.
Länk: Heavens-Above

Det pratades en del om att mycket av satelliten skulle brinna upp när den for genom jordens atmosfär.
Då undrar jag. När satelliten går genom atmosfären från jorden ut i omloppsbanan, påverkas den då inte av atmosfären?
Nån som kan förklara?
Sajtvärd på Andlig utveckling

Man kan nog enklast säga att mycket av utträdet och återinträdet beror på farkostens hastighet och vinkeln mot atmosfären.
Är det t ex för hög hastighet blir värmen för hög och farkosten brinner upp. Är det fel vinkel vid återinträdet kan farkosten istället studsa bort från jorden och fortsätta ut i rymden.

Ok.. Tack för förklaringen!
Sajtvärd på Andlig utveckling