Månen

Härliga bilder båda två! Var och en på sitt sätt.
Ni som har så fina kameror, jag skulle önska mig ett foto på det "askgrå ljuset"!
Det är alltså det man ser av månen när den är ny, när det bara syns en smal smal skära. Det är det reflekterade solljuset från jorden som lyser upp månen lite grand. Gammalt jordsken som färdats från solen till jorden och tillbaks till månen skulle man kunna säga. Det ser "magiskt" ut i gynnsamma förhållanden. Det inträffar alltså när det från månen sett är "fulljord" eller hur man nu ska uttrycka det. Månen är ny närmast den 26 oktober, så morgonen den 27:e skulle nog vara perfekt om det bara är klart väder. Håller alla tummar jag har.

Fin-fina bilder.
Är det Mare Crisium som syns till höger i bild?
Värd: för Astrologi. Medis: för Astronomi, Filosofi & Finland

#2 Askgrå ljuset, nu har jag lärt mig något nytt hehe, kommer jag ihåg ska jag försöka klicka några bilder :D
Titta gärna in på:
Felix Häljeskogs foton - Dayviews
Felix Häljeskog - 500px
#2 På kvällen är det man ser det. Har sett många gånger.
#3 Ja, det är det. Och Mare Fecunditatis under.
(ja, jag googlade)
HH

#7. Märkvärdigt eller inte, fräsigt ändå!
Roligt att ni gillar det. Ska försöka ta fler månbilder när det klarnar upp igen.
HH

Vilka underbara bilder. All har verkligen sin egen tjusning! Men en sak är helt klart vackra bilder.
♥ Cogito, ergo sum ♥ May the force be with you ♥
#10 Tackar! Tjusningen ligger mest i att det är egna bilder. Det gör dem speciella trots den dåliga kvalitén.
HH

#11 precis ! :D
Titta gärna in på:
Felix Häljeskogs foton - Dayviews
Felix Häljeskog - 500px

#11 Instämmer helt och fullt.
♥ Cogito, ergo sum ♥ May the force be with you ♥