Etikettmånar
Läst 7489 ggr
Magi-cat
2011-12-04, 17:40

Månen på rygg

Hej! Just nu ser det ut som om månen "ligger på rygg". (den är drygt halv) Många blir förundrade och undrar varför den plötsligt gör så. Men visst gör den det, vintertid?

Please, red ut det där en gång för alla….

💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

Farwuq
2011-12-04, 18:03

Det är svårt att förklara, men det har i huvudsak med sfäriskgeometri att göra.

V:  för Astrologi M:  för Astronomi, Beroenden, Existens, Filosofi & Finland

LenaR
2011-12-04, 20:56

Jag undrar också. Är det årstidsbundet, eller hör det ihop med hur långt norrut/söderut man befinner sig, eller vad finns det annars för faktorer som spelar in?

Med bilder tack… Flört

En människa kan göra vad hon vill, men inte vilja vad hon vill.

Magi-cat
2011-12-04, 21:35

Tack! Sfärisk geometri är inte riktigt min främsta avdelning.Cool

Ansluter mig till Lenas frågor….eller är det olika cykler?

HellviHumle
2011-12-04, 23:01

Vid ekvatorn så ligger månen på rygg när den går upp (i tilltagande). Här beror det nog på att fullmånen står högre på himlen så här års. Det innebär också att banan från halvmåne och fram till fullmånen är högre.
*spånar*

HH

Farwuq
2011-12-05, 06:51

Stämmer du är inne på rätt spår, vi ser mer av banan när månen kommer högre.

Glad

Magi-cat
2011-12-05, 10:38

aha! Månen är alltså högre så vi ser mer av banan så här års.

Kan man säga så lite kort?

Finns det någon bild på de där banorna?

Farwuq
2011-12-05, 13:04

Jo så kan man säga, därför hinner månen "lägga" sig.

Magi-cat
2011-12-05, 15:16

#7 TackFarwuq!

[GunillaR]
2011-12-05, 17:06

Tycker också att det ser konstigt ut. Så här brukar månen inte se ut från Sverige, däremot om man kommer ner söderut så har man en annan månbild.

HellviHumle
2011-12-05, 17:08

Månens bana är lika hög nu som på sommaren. Det är bara det att nu är fullmånen högre och på sommaren är det nymånen. Månen följer ju nästan precis samma bana som solen.
Fullmånen närmast sommarsolståndet står lägst på himlen och fullmånen närmast vintersolståndet står högst.

HH

Farwuq
2011-12-05, 19:44

Men hur blir det då när månnoderna vandrar?

Obestämd

HellviHumle
2011-12-05, 20:42

#11 Ingen aning! Glad

HH

Gahella
2011-12-07, 10:50

Hej på er!

*1 Var någonstans har du läst att det är på detta sättet? Och hur vet du/vi att det ÄR så?

Vi är några stycken som sett detta och aldrig sett i Sverige förrut, endast söderut. Ni säger att detta kan hända under denna årstid men månen har haft denna position sen i somrs då jag själv fick tips om detta fenomen.

Farwuq
2011-12-07, 11:53

Jag läste en del astronomi här vid universitetet på 70-talet.

Visserligen har jag inte varit ute och tittat nyligen, men jag är inte orolig.

Gahella
2011-12-07, 12:03

Oj Farwuq på 70-talet! Ja det har ju hänt en del sen sist ;)

Jag är inte heller orolig. Jag endast reflekterar över det som kommer till mig och ser var det landar. Nyfiken och frågande som jag är.

Att världen och universum inte är så statisk och fixerad som man påstått mycket och påstår i dessa kretsar, är inte min sanning. Även om det finns cykler och strukturer för allting, finns också dess motsats då kaos lever sida vid sida med ordning :))

Gahella
2011-12-07, 12:32

Vi har ju hittills fått höra att den endast är ett inre magnetpols-skifte som ska ske. Men om man kollar denna film så är den ju även fysisk…

medde
2011-12-07, 19:44

#16 Du skriver på annan sajt att du inte har sett det här tidigare, men att vi säger det här på sajten att den har det. Då säger även jag att detta har jag sett tidigare.Minns inte datum men i januari  i år var en liggande månskärva. (wet moon)

Klippet var kommer fakte ifrån? Ett klipp säger inte så mycket om jag inte får var det kommer ifrån..

Visst inte var att svara, men personligen föredrag här att svara.

♥ Cogito, ergo sum ♥ May the force be with you ♥

medde
2011-12-07, 19:48

Letande lite bland datum även den 5 mars under detta år var det även Liggande månskärva. Så ett fenom näe inte ett dugg,,

medde
2011-12-07, 19:59

Hittade på en mycket enkel och lättsam förklaring ¨på detta om wet moon.

Kika gärna i på länken och läs.. Mycket nöje=)

[GunillaR]
2011-12-07, 21:14

# 19 Ja, läser man detta är det lätt att förstå hur månskäran kan "ligga ner", om månen belyses "lätt underifrån", om jag förstår rätt.

Det stora mysteriet är att jag aldrig sett månen så här. Jag brukar ju ha koll på månen, men uppenbart har jag inte haft detta under vintertid.

HellviHumle
2011-12-07, 22:29

#20 Det är kanske inte så väldigt konstigt. Det är ju oftast mulet den här tiden på året.

HH

Gahella
2011-12-07, 23:17

Tack Medde för den förklaringen och kanske det är så, jag vet inte.

Och som jag skrev både här och på den andra sajten så har jag sett detta fenomen redan i somras. Hon som påtalade detta har sett det sedan början på året. Och personligen har jag aldrig sett detta förr om åren, har du/ni?

I aftonbladet gick det att läsa för en tid sedan att efter skalvet i Japan tippade jordaxeln 17 cm enligt Nasa.

Och nu är det inte bara månen, det är även solen som går ner längre söderut. Och detta påstår ju även ett par andra att de sett inne på den sajten.

HellviHumle
2011-12-07, 23:24

Jag vet inte om det där med jordaxeln stämmer men även om det gör det så lär ingen med bara ögonens hjälp, kunna se någon skillnad.

HH

medde
2011-12-08, 08:46

Jag har en vän som jobbar på NASA och kommer skicka ett mail till han under dagen, men en massa frågor som söker svar.

Men visst har HellviHunle rätt inte kan man se en rubbning med blotta ögat, och det är så så fall inte fösta gången jorden " kommer i gungning"

Farwuq
2011-12-08, 09:06

Det krävs att jordaxeln flyttar sig tiotals mil innan man ser det med blotta ögat.

Gahella
2011-12-08, 11:37

Ja det krävs mer för det, men jag tänkte att om detta skalv flyttat på jorden denna bit, kanske även alla dessa andra skalv och jordbävningar etc som varit de senaste åren gjort sina bitar också?

Ja det ska bli intressant att höra direkt vad de säger från Nasa. Har du frågat om solen också?

[GunillaR]
2011-12-08, 19:39

# 21 - Det kan ligga något i det ;-)

Farwuq
2011-12-09, 08:43

Jordaxeln har flyttat sig så lite att man fortfarande kan använda gamla tabeller och almanackor för att se när solen går upp och ner en given
dag.

[GunillaR]
2011-12-09, 11:42

Hur är det med GPS och sådant? Kompasser?

Farwuq
2011-12-09, 11:57

Kompasser följer de magnetiska polerna som inte sammanfaller med de geografiska. GPS styrs från satelliter som inte direkt påverkas av varken de geografiska eller de magnetiska polerna.

Upp till toppen