Etiketterasteroiderkometer
Läst 1867 ggr
ElLobo
2012-02-29, 09:00

140 meters asteroid på kurs mot jorden

FN vill krossa det nya hotet med Hollywood-metoder

Nedräkningen har börjat - asteroiden 2011 AG5 är på kollisionskurs med jorden. Miljoner människor riskerar att dö om den slår ner. Nu tar FN efter Hollywood och diskuterar att krossa den med kärnvapen.

Länk: 140 meters asteroid på kurs mot jorden

sissie
2012-02-29, 11:31

Hoppsan då! Hoppas den missar.

FN har ju dock några år på sig att komma på något. Problemet som jag ser det är väl egentligen inte hur de ska spränga den, flytta på den m m, utan hur fasiken ska de få dit det till asteroiden? Den lär ju vara långt borta nu.

Ska man då prata detaljer så tror nog jag att det skulle fungera bra att sätta jetmotorer eller liknande och knuffa den dit man vill. 140 m är ju inte så värst mycket mer än Saturn på sina 110 meter. Men hur får man dit en motor eller två plus bränslet?

Nystartad sajt om jänkare! CoolWrooom!

Amerikanska Bilar

Pontiacsgirls blogg

Geru
2012-03-04, 22:06

Tror inte riktigt det var hollywood som kom på kärnvapen…

Tror inte det är något problem att förstöra den heller. Dagens kärnvapen är oootroligt starka, och jag hoppas det är natt och över våran del av jorden man får se fyverkeriet:)

“I don't think the human race will survive the next thousand years, unless we spread into space.”

-Stephen Hawking

ElLobo
2012-03-04, 22:55

Problemet är ju definitivt inte att förstöra den med kärnvapen, problemet är ju att undvika spridning och nedfall av det radioaktiva stoftet.

Geru
2012-03-04, 23:14

#3 Du borde nog inte spränga den när den är nära Jorden, utan göra det lite innan. Om man gör det innan kommer atmosfären skydda oss.

“I don't think the human race will survive the next thousand years, unless we spread into space.”

-Stephen Hawking

ElLobo
2012-03-04, 23:37

#4: Tja, då flyttar vi bara nedfallet lite längre från jorden. Flört

Jag har ingen aning om vad som kan hända vid atomsprängningar utanför atmosfären eller vilka effekter det kan ha, både vad gäller radioaktivitet, nedfall och emp.

Men sedan 1980 har ingen kärnvapenexplosion ägt rum på annan plats än under jord, men fram till 2003 hade drygt 2400 kärnladdningsprov genomförts i världen, av dessa drygt 500 atmosfäriska. Totalt har det sprängts ungefär 550 Mt i atmosfären, vilket motsvarar 40 000 Hiroshimabomber.

Det största problemet med atmosfäriska explosioner var den radioaktiva nedsmutsning de medförde. De radioaktiva ämnen som tillförts atmosfären och markytan genom de atmosfäriska proven beräknas ge en samlad stråldos till människor som är omkring tio gånger så stor som den Tjernobylolyckan orsakade.

Geru
2012-03-04, 23:39

#5 Har du en länk på att dom smällt av en atombomb i atmosfären? Skulle vilja läsa :)

Nej, nedfallet flyttas inte bara längre från jorden. Det kommer inte att skapa problem i rymden där det redan är farligt höga strålningsvärden.

-Stephen Hawking

ElLobo
2012-03-04, 23:44

Det är bara att söka på atmosfäriska atomsprängningar så hittar du ett antal länkar. Söker du sedan på engelska hittar du säkert ännu fler.

Geru
2012-03-05, 00:04

#7 Jo, hittade lite. Men tror inte att 550 Mt är ett ordentligt nr för det.

Men i varje fall. Det är inte samma sak att spränga något i våran atmosfär och spränga något som är en bra bit utanför jorden.

Många har svårt med själva avståndsbegreppen - och om asterioden når atmosfären är vi körda ändå.

-Stephen Hawking

Magi-cat
2012-03-05, 14:04

men - det är bara skrämskott….asteroider kommer på besök både nu och då. För en tid sedan passerade en stor en mellan oss och solen, utan att det blev rubriker….

💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

Farwuq
2012-03-06, 18:36

Jag tänker inte låta mig skrämmas.

Flört

V:  för Astrologi M:  för Astronomi, Beroenden, Existens, Filosofi & Finland

Magi-cat
2012-03-06, 18:46

#11 samma här Flört

💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

Geru
2012-03-07, 00:07

Skrämmas!? Nää, kul ju! Något som händer!

-Stephen Hawking

StefanW
2012-03-07, 19:53

Rädd blir man inte, men tanken på vad som kan hända finns där. Sedan är det väl inte helt fel att ha en beredskap för en eventuell oönskad händelse.

Stefan - Modellbyggare

Jessicahagstrom94
2012-04-29, 22:44

blev riktigt nervös när jag läste först, trodde liksom att den skulle (eventuellt) slå ner om nån månad eller så, men sen såg jag "2040" och då blev jag genast lugn igen. det är ju lååååååångt dit. :)

Medarbetare @ Katter Ifokus.

Upp till toppen