Etikettersolsystemetplaneterna
Läst 1753 ggr
MissInAction
2012-10-26, 10:22

Hur förstörs vår planet sedan?

Det sägs ju att vår planet kommer att hotas av vår sol om några miljarder år. Förr så tänkte jag alltid att om solen "slocknar" så kommer det ju bli förfärligt mörkt här och vi kommer inte att ha någon värme Förvånad Men så insåg jag att det kanske inte är så der kommer gå till, att solen bara slocknar, haha. Om det går till så som i videon nedan, att solen expanderar och blir en röd jätte - hur snabbt sker sånt? Och om det finns liv på vår planet fortfarande, hur kommer de att märka av det?
Någon som har koll?

Maria, sajtvärd på Ryssland , medarbetare på Law of Attraction och Film
Kluring om Ryssland

Evening Star
2012-10-26, 20:55

Intressant fråga. Jag tittade närmare på detta och det är komplicerat. Det verkar som att Solens "utstrålning" (luminosity) kommer att öka såpass mycket om ca. 600 miljoner år att fotosyntesen på Jorden upphör och växter börjar dö ut. Vilket leder till att allt liv gradvis försvinner. En kort presentation finns från BBC som förklarar hur det hänger ihop.

Efter 1100 miljoner år så är Solens "utstrålning" 10% högre än idag och en skenande avdunstning av världshaven börjar.

Så planeten blir obeboelig långt innan Solen börjar expandera, här är en illustration som visar Solens livscykel.

Om Jorden kommer att uppslukas av Solen till sist eller ej har debatterats. Solen avger en del av sin massa under expansionsfasen och då skulle Jordens bana ändras och hamna längre ut, så planeten kanske klarar sig. Fast en annan studie gjord 2008 tyder på att Jorden ändå kanske skulle falla in i Solen pga. "tidal interactions".

Mänsklighetens ända hopp, om vi fortfarande finns i någon form om några hundra miljoner år är att kolonisera andra världar. Vi måste bli en Spacefaring Civilisation. Cool

MissInAction
2012-10-26, 22:32

Tack så mycket för länkarna! Glad Fascinerande.
Bilden överst i den första länken tycker jag är otroligt sorglig. Eller snarare, bildtexten är sorglig. "A dying Earth" Gråter

Helt klart sätter de här tankarna fart på fantasin, åtminstone min. Och väcker en del existentiella frågor.

Maria, sajtvärd på Ryssland , medarbetare på Law of Attraction och Film
Kluring om Ryssland

Upp till toppen