Observatorier
Vindarnas torn. Det här ett av de äldsta observatorium och är byggt 100 f. Kr. Vindarnas torn finner du i Grekland/ Aten. Vilket var ett kombinerat solur samt vattenur, och fungarade också som vindvisare.
Det högsta ligger i Denver/Colorado och är på 4.300 över havet.
Det lägsta ligger 1,7 under havet och finns vid Homestake Mine som ligger i Dakota. Men det här "teleskopet" har/är tankar med rengöringsmedel som som fångar upp neutriner från våran sol.
Men det som sägs vara det äldsta som än i dag används är det som ligger i London och är Royal Greenwich vilket grundades under 1675.
Har du själv varit på något observatorium och kikat någon gång?
♥ Cogito, ergo sum ♥ May the force be with you ♥
Har inte varit där inne själv dock.
Intressant med Svenska insatser inom radioastronomi.
Så sant så. Jag har varit och kikat på vindarnas torn..Även besök några svenska såklart=)

Onsala har jag varit, men det var länge sen. Det var häftigt för en ung student.
Gamla observatoriet i Slottsskogen har jag också varit. De hade visningar för allmänheten för, vet inte hur det är nu.
#3 Jodå Mark det verkar vara full aktivitet där enl deras sida är det en hel del visningar osv.
http://slottsskogsobservatoriet.se/
tider nu undre november samt december
november
Måndag Klockan Onsdag 5 19.00-20.00 7 12 19.00-20.00 14 19 19.00-20.00 21 26 19.00-20.00 28
december
Måndag Klockan Onsdag 3 19.00-20.00 5 10 19.00-20.00 12 17 19.00-20.00 19
#4 Opps ber om ursäkt för hur raderna ser ut i inlägget, försökt korrigera det ,men dom faller åt då jag lägger återpublicerar inlägget
Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.
Här är en time lapse video på Gemini North Observatory på Mauna Kea Hawaii. Gemini observatoriet använder LGS (Laser Guide Star) för den adaptiva optiken i teleskopet. LGS skapar en referenspunkt som används när optiken ska korrigera för distorsion orsakad av Jordatmosfären.