Annons:
Etiketterasteroiderkometer
Läst 5086 ggr
ElLobo
8/3/11, 8:30 PM

En komet hotar jorden

Vetenskapsmän har upptäckt spår av en okänd komet, som hotar jorden. Det handlar om en himlakropp som närmar sig jorden 2016 eller 2023 och sedan tidigast 2076.

Länkar:

En komet hotar jorden

Trail of crumbs discovered from potentially hazardous comet

Evidence Found for Undiscovered Comet That May Threaten Earth

Annons:
Farwuq
8/3/11, 9:19 PM
#1

Dessa hot kommer upp stundligen, jag oroar mig inte så mycket.

Glad

Värd: för Astrologi. Medis: för Astronomi, Filosofi & Finland

ElLobo
8/3/11, 9:24 PM
#2

Nej, inte jag heller. Glad

Mark
8/4/11, 9:41 AM
#3

Nej, sån oro skulle man knappast kunna leva med. Men hoten finns där. Även asteroider hotar oss. Dessa har t o m fått ett eget namn de kallas PHA - Potentially Hazardous Asteroids. Idag har man hittat ca 1200 sådana, men antalet ökar hela tiden! En av de "värsta" är Apophis som passerar jorden om 18 år. Om den skulle träffa oss skulle den utplåna en yta motsvarande halva Europa! Ändå är den bara ca 300 m i diameter. Enl senaste beräkningar ska den passera 3000 mil från jorden - men den kommer tillbaka så småningom… Vi får hoppas att den missar, eller att vetenskapen hittat sätt att ändra dess riktning. Tyvärr verkar inte detta vara ett högprioriterat ämne, inte ännu i a f.

medde
8/9/11, 11:21 AM
#4

I bland känns det som det bara "blåses upp" ang hot, men en dag kanske  turen inte finns det.

♥ Cogito, ergo sum ♥ May the force be with you ♥

ElLobo
1/8/13, 12:52 AM
#5

Apophis passerar jorden på onsdag

Asteroiden Apophis kommer att passera jorden denna vecka. Asteroiden kommer inte så pass nära att det påverkar planeten men passagen ger forskare en unik chans att studera asteroiden, som väntas passera jorden ännu en gång år 2029, på nära håll.

Länk: Apophis passerar jorden på onsdag

[Jony]
1/9/13, 6:22 PM
#6

Asteroider brukar finnas i Asteroidbältet mellan Mars och Jupiter. Där går de i omloppsbana runt Solen, långt bort från Jorden.

Annons:
Farwuq
1/10/13, 6:50 AM
#7

Men vissa har kommit på avvägar.

Värd: för Astrologi. Medis: för Astronomi, Filosofi & Finland

Upp till toppen
Annons: