Annons:
Etikettteleskop
Läst 2422 ggr
[Camia7]
3/31/13, 4:39 PM

Ett bra teleskop eller inte?

Vet inte om jag har hamnat rätt men testar:) Ska nu åka tio mil för att köpa en beg astrolux 76mm teleskop och jag är helt nybörjare och vet inte vad som är bra eller inte. Skulle uppskatta ett snabbt svar av någon erfaren :)

Annons:
[Camia7]
4/1/13, 11:29 AM
#1

Föööörseent! men man kan inte se stjärnor? går inte att hitta planeter heller!! jahapp.. värdelöst asså

MichaelE
4/1/13, 5:19 PM
#2

Har inte kollat upp var det är för teleskop men med den informationen du ger så är det följande du bör tänka på: Du kan inte se stjärnor mer än som vita prickar. Du kan se månen ganska bra med ditt teleskop, men då måste du åka ut på landet där det inte finns några gatlyktor. Om du vill ha ett teleskop som du kan se Saturnus med så måste du köpa ett med brännvid på minst 500 mm samt öppning på minst 100 mm. Till sist, du får vad du betalar för. Lycka till :-)

[Camia7]
4/1/13, 5:23 PM
#3

Okej tack :)

[Camia7]
4/1/13, 5:26 PM
#4

Kan man inte göra den bätte? kan man köpa bättre prylar till den så den blir asbra då?:) eller måste jag köpa en helt ny och sjukt mycket dyrare?

MichaelE
4/1/13, 5:50 PM
#5

Jag har nu tittat på teleskopet och du ska kunna se månen utan problem och även Jupiter, men då måste du befinna en mil från närmaste gatlykta. Att stjärnskåda hänger mycket på väderförhållandena. Du kan köpa okular som ger bättre förstoring, men du bodde klara dig med dem som följer med. Se testa den när det är riktigt stjärnklart och helst någonstans där de inte finns några lyktor i närheten. Prova med okularen samt fokusen, du borde kunna få se en hel del.

[Camia7]
4/1/13, 6:37 PM
#6

Okej tack:)

Annons:
Upp till toppen
Annons: