Annons:
Läst 47 ggr
Condor
2022-12-23, 12:53

Rummet är en gåta

Förr i tiden betraktade man rummet som någonting som är tomt. Idag vet man att rummet är en sorts "substans". Man kan kröka rummet och när gravitationsvågor far genom rummet, är det rummet som rör på sig. Det är alltså precis som vattnet, en substans, fast man inte vet vilken substans som det handlar om. Man vet bara att rumstiden är en sorts vävnad.

Nu kommer vi till en intressant fråga. Föreställ er att ni har en ihopvikt plastpåse i händerna. I den finns det knappast något rum. Om ni blåser luft i påsen bildas ett rum i den. Frågan är, är det ni som blåser rummet i påsen när ni blåser in luft? Är det rummet som luften befinnert sig i som hamnar i påsen? Är det samma rum som ni hade i lungorna som sen hamnar i påsen? Eller är det så att påsen bara ändrar sin form inom rummet?

När ni andas in, blir rummet i lungorna större, samtidigt som bröstkorgen utvidgar sig och kroppen förstoras, dvs. behöver mer rum. Andas ni i så fall in rummet? Eller är det bara kroppen som ändrar sin form inom rummet?

Skulle rummet inte vara en substans, skulle jag säga att det är kroppen och påsen som ändrar form inom rummet. Men eftersom rummet är en sorts substans, är jag inte säker. Är det samma rum som hamnar i påsen, som man hade i lungorna?

Annons:
Farwuq
2022-12-31, 08:41

Förr kallade man det för »Eter« nu finns nya begrepp som: Mörk materia och Mörk energi.

Värd: för Astrologi. Medis: för Astronomi, Filosofi & Finland

Condor
2022-12-31, 12:07

#1:

Men ingen vet vad mörk energi och materia är. Det finns bara teorier. Kanske det inte ens handlar om någon materia?

Själv har jag också en teori:

https://astronomi.ifokus.se/discussion/1509291/svartavita-hal-mork-materiaenergi

- Forum. Många kommer ihåg när människan tog första steget på månen. Nu finns rymdstationer och rymdfärjor. Farkoster skickas till Mars. Samtidigt håller makterna koll på varandra ovanifrån. På Astronomi iFokus diskuterar vi rymden i dåtid, nutid och framtid. Så du är välkommen ut på en resa till universum genom cyberrymden.
Upp till toppen
Annons: